Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 923 ggr
Saab95
2019-02-06 10:52

Ytterfilter- rengöring

Hej. Nu har jag en fråga till er som mig som kör med ytterfilter.. Hur ofta rengör ni dom? Har ju påfåglar o dom grisar ner när dom äter, jag har rengjort mitt ytterfilter nästan varannan månad. Jag vet det är inte bra för bakteriena men det har varit enormt skitigt. Mindre mat kan göra susen, men dom tigger ju så gulligt😀. Hur gör ni andra? Mvh

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
PeG
2019-02-06 16:50
#2

Jag har en sump men antar att ett ytterfilter kan följa samma princip. Jag gör rent det första mekaniska filtret (svampfilter) ungefär varannan vecka i samband med vattenbyte. Jag har sedan ytterligare två kammare med biobollar och keramikrör. Dessa har jag aldrig gjort rent utan skakar bara runt lite i vattnet där de ligger.

Draken
2019-02-06 17:54
#3

Jag kör FX6 och den behöver jag inte göra ren ofta, max en gång i halvåret, och då har jag dessutom Gibbiceps i karet ;)

Jag har, som PeG, dubbla kammare med biobollar och makaroner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
2019-02-06 18:32
#4

Aha ja jag ska dra ner lite på maten först, det är ganska bra drag i dom har jag för mig😄

Maleficum
2019-02-06 19:11
#5

Har själv ett svampfilter som jag satt på insuget som jag brukar skölja ur vid vattenbyten, ger betydligt mindre skit in i ytterfiltren så dem inte behöver rengöras så ofta. Annars gör jag rent dem efter behov (blir väl kanske 1 gång i halvåret eller så).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Saab95
2019-02-06 19:13
#6

Det var smart, ska sätta dit ett vid nästa vattenbyte👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: