Annons:
Etikettallmänt
Läst 813 ggr
Ms. Werngren
2019-02-03 15:46

Fisk

Hej! Jag har länge funderat på att skaffa fiskar. Men jag har några frågor som jag gärna skulle vilja få svar på så jag tänkte fråga dom nu så svara gärna så betyder det mycket 1, är det dyrt? ( ca inköp och månad) 2, vad behöver man? 3, hur stort akvarium och vilka fiskar passar bra ihop. 4, vilka fisksorter behöver man? 5, Kan jag bara lägga i mycket mat när man åker bort eller dör dom då? Tacksam för svar! // Nova

Annons:
[dynamitella]
2019-02-03 17:51
#1

Akvarium är bra mycket mer komplicerat än att svara på bara dessa frågorna :) Men allra främst är det alla val du har! Du kan välja sååå många akvariestorlekar, fisksorter, växter, inredning, biotop osv.

Som nybörjare vill jag rekommendera dig runt 100-200 liter. Det är lätt att hålla i balans. 

1, är det dyrt? ( ca inköp och månad)
Begagnade akvarium är billigare men inte sämre. Växter från privatperson är myyycket billigare än i butik. Lika så fisk och andra invånare. Undvik gärna affärer så mycket du kan, så håller du nere priset.
Har du en tusenlapp så bör det räcka åt ett begagnat akvarium och basic inredning, men pengarna springer lätt iväg när man börjar köpa tillbehör. 

2, vad behöver man? 
* Akvarium.
* En pump som rengör vattnet. 
* Naturlig sand eller grus - undvik gärna färgat och vasst substrat.
* Växter. Snabbväxande växer som vallisneria, hornsärv, vattenpest, limnophila, hygrophila och flytväxter är bra och rätt billiga.
* Stenar och rötter är kul för fiskarna. 
* Dropptest för Nitrit och pH, främst. Inte stickor, då de är opålitliga.
Du behöver också läsa på om nitritcykeln i akvariet. Fiskarna bajsar och mat ruttnar, sen blir det gifter som tas upp av växter/försvinner då du byter vatten. Vet du inte hur detta går till blir allt mycket svårare.

3, hur stort akvarium och vilka fiskar passar bra ihop. 
Över 100 liter gör att balansen i akvariet lättare att upprätthålla. 
Fiskar som passar ihop gillar samma temperatur, slåss inte och blir inte större än akvariet tillåter. Det finns för många arter för att svara vilka. Du får kolla upp vilka sorter du gillar och sen pussla ihop det.  Google ger lätt svar på temperatur, storlek osv.

4, vilka fisksorter behöver man? 
Du behöver inga fisksorter. Allt handlar om vad du gillar, och vilka fiskar som funkar i ditt akvarium.

5, Kan jag bara lägga i mycket mat när man åker bort eller dör dom då?D
De dör absolut då. Man måste antingen inte mata alls under några dagar, eller ha en fiskvakt som matar rätt mängd.
Ps. fiskflingor är inte bäst, även om det är vanligast. Många fiskar gillar fryst foder som artemia och mygglarver också.

Ps. Köp ALDRIG fisk eller växter på impuls i affären. Det slutar ofta att man står där med en Guldfisk som gillar kallvatten och en mal som blir en halvmeter lång och gillar varmvatten, och växter som inte ens är vattenväxter. Sen blir allt misslyckat. 
Fråga först här om du är osäker så hjälper vi dig.
När du bestämt storlek på akvariet så kan vi välja ut fiskar du gillar.

Draken
2019-02-04 07:30
#2

Här har du ett par artiklar du kan läsa på. Väldigt bra artiklar av kunniga medlemmar i forumet.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?articles-2

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?articles-3

Det finns flera artiklar, både om foder och fiskar som du också kan läsa om du har tid och lust, jag rekomenderar att du gör det.

Annars har du fått riktigt bra svar av Dynamitella i övrigt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C.D
2019-02-04 11:46
#3

Skulle alla sluta köpa i affär så skulle vi sitta med väldigt vacker inavel allihop antar jag för då skulle ingen affär ha något hemma men där emot så är det bra att vara påläst när man kommer till affären så man har ett humm om vad man vill ha

[dynamitella]
2019-02-04 16:54
#4

#3
Fast landet är stort och vi är många akvarister. Vi hade klarat oss utmärkt utan grossistavel, vildfångade djur och felaktiga butiksråd.
Men det är min syn på saken.

C.D
2019-02-04 17:04
#5

Då får man ju leta en hane hos en privat person och en hona hos en annan, nä jag åker till min handlare och gynnar honom som jag tycker är kunnig. kommer det inte in ny avel så går det nog ganska fort att få inavel tror jag, det är min syn.

PeG
2019-02-05 02:52
#6

Jag tror generellt att handlarna tjänar ytterst lite på att sälja fiskar. Även om du köper väldigt dyra fiskar vilket de flesta inte gör så köper man normalt inte fisk så ofta. Däremot så tjänar de mer på återkommande försäljning dvs tillbehör, foder, tester mm

Annons:
Draken
2019-02-05 11:34
#7

#4 jag vill nog också ha möjligheten att köpa fisk hos en handlare, och jag har mina favoriter som jag alltid handlar hos. De är kunniga och vet vad jag vill ha, det känns ganska bra faktiskt :)

"Mina" handlare tar även hem från andra och inte bara Imazo. Så jag vet att om jag vill odla fram en sund guppystam, Platy eller någon av de andra arterna som är väldigt sönderavlade, så beställer jag via handlaren. Guppyhonor från ena leverantören och hanar från den andra. Det har fungerat utmärkt för mig :)

Blir säkert viss inavel iallafall, men betydligt mindre än om man bara tar hem från en leverantör.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[dynamitella]
2019-02-05 14:05
#8

Vad kul att ni har bra butiker i er närhet :)

Draken
2019-02-06 07:24
#9

#8 Ja jag har 2 Arkenbutiker, en här i stan och den andra ligger i Hudiksvall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
2019-02-06 10:56
#10

Hej. Vill du ha lite större fiskar (ciklider) så skulle jag gå upp till ett 375L. Finns många till bra pris på blocket. Då finns det lite större utbud o välja på när det gäller fisk. Oftast ingår ju grus, filter m.m Sen e det mycket annat o tänka på, går fiskarna ihop kan man ha växter osv. Men lycka till hur du än väljer.

Upp till toppen
Annons: