Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc)

Rengöra ytterfilter/vattenbyte

2019-02-02 13:16 #0 av: MsZ

Noterade att det är lite dåligt blås i ytterfiltret. Gjorde VB igår. Hur snart hade ni gett er på filtret? Brukar normalt låta det gå några dagar för att inte störa balansen för mkt men det vore ju skönt få det avklarat. Skitmeckigt att sätta igång mitt Unimax efter rengöring.

Anmäl
2019-02-02 13:23 #1 av: Lillyrod

Om karet är inkört har det ingen större betydelse. På nystartade kar gör jag aldrig vattenbyte och gör rent pumpen samtidigt men på bra fungerande kar gör jag det ibland : )

Anmäl
2019-02-03 02:01 #2 av: MsZ

Det är väldigt inkört :) Fick annat att göra idag men söndagen är räddad. Ingen återvändo ;)

Anmäl
2019-02-03 13:09 #3 av: Rovfisk

Håller med #1. Jag brukar göra rent filtret, om det behövs, i mina väl inkörda akvarium i samband med vattenbyte.

Jag har sand i karen och sandsnäckor i sanden, så jag slamsuger mycket sällan (trots Gibbiceps och Pleco), så det finns alltid bra bakterier i karet :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.