Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1716 ggr
Dennispaddan
2019-02-02 11:24

Diskus sjuk

Har tyckt att Discusarna blivit magrare senaste tiden trots att de äter bra. Har varit orolig för hålsjuka och nu blev en av dem plötsligt såhär. Har medicinerat hela karet med Medimor och havsalt och tagit ut sjuklingen till separat akvarium med samma medicin där. De tre andra är pigga men pannorna är kniviga och de färgar inte ut som förr. Hungriga alltid! Brukar mata mest med röda och vita mygg, riklig mängd, samt varva med Discus granulat. Har 3 Ctenopoma i samma 240 l burk och de är lugna och snälla men anledningen till att jag inte kunnat mata med större bitar typ discusmix. Ctenopomor tar allt i en munsbit. Vill gärna behålla alla men är det redan kört med discusarna? Sjuklingen ser nu lite bättre ut men äter inte och fortfarande klibbade fenor. Läste nåt om saktbad. Någon som har info om hur det ska gå till?

Annons:
Draken
2019-02-03 13:05
#1

Ser ut som du har fått vita prick i karet. Det är en stressrelaterat sjukdom, som är mycket smittsam. Du måste medicinera hela karet samt att du måste decinsficera håvar och annan utrustning som du har använt i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dennispaddan
2019-02-03 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Diskusen mår bättre efter medicinering. Vita fläckar ( ej vita prick) försvann efter en natt och fenorna klibbar inte längre. Dock fenröta. Det var ”hack kycklingen” av de 4. Kommer inte kunna sätta tillbaka honom på bra länge är jag rädd. Kommer behöva hitta nytt hem till mina 3 hungriga Ctenopomor så att jag kan göda discusarna. De ser undernärda ut trots rikligt med vita och röda mygg varje dag som de äter av i massor. Även discusgranulat som de får 1-2 ggr/v och äter bra av. Men ändå ständigt hungriga och magra! Krävande fiskar!

Uwe
2019-02-03 21:06
#3

Hej,

några tips an någon som odlar och uppföder diskusar sen 30 år

dina  Ctenopomor passar absolut inte ihop med dina diskusar !!

Diskusar vill ha det lugnt och sjukdomen beror helt hundra av stress.

Dessutom ska du veta att röda mygg är det mest förorenad foder med nästan inget näringsvärde.

Tar istället svarta mygg och fryst artemia .

Sen skulle du snarast medicinerar om de ska overleva.

En bra läkemedel som fungerar !!!  är Bilocil   ( säljs på amazon)

Upp till toppen
Annons: