Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 870 ggr
Wilma4ever
2019-02-02 11:17

Lav på sten

Jag var lite dum innan eller iaf tänkte jag inte så långt. Hade en fin platt sten hemma som jag ville ha i akvariet och efter jag stoppat i den så på morgonen var vattnet jättegult. Grejen är den att jag inte hade koll på man skulle koka innan och även om stenen inte hade mossa så var den svartprickig av gammal lav av nån sort. Jag vile ju inte skrubba bort det för det var den som gjorde stenen lite snygg o specielll.. Jag kokte stenen flera gånger och bytte hälften av vattnet men det är fortfarande lite gult av växtfärgerna men platys, otocinklus och tetror verkar inte ha ont av det än iaf. Det är bara tre dagar sen iofs. Frågan är om det är nåt giftigt för fiskarna eller jag kan ha det lite missfärgat tills allt vattnet blir bytt förr eller senare? Vet ju inte om det påverkar Ph eller nåt annat kemiskt . Tack för svar ! Lite småkorkade Wilma . :)

Annons:
PeG
2019-02-02 15:47
#1

När du kokade stenen blev vattnet gult i kastrullen? Var det mycket lav på stenen? Om det bara var en del små prickar verkar det lite osannolikt att de kraftigt färgar akvarievattnet. Vad är det för sten?

Wilma4ever
2019-02-02 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Vattnet blev gult flera gånger så jag bytte och kokte om tills det slutade färga. Vet inte vad det är för sorts sten men det är nån som pappa plockat från nåt berg i Lappland nånstans så den kommer högt upp ifrån. Om det inte är lav som färgar är det kanske järn i stenen då? Skickar 2 bilder på stenen som inte är i akvariet nu längre

PeG
2019-02-02 19:31
#3

Ok i Lappland är kartlav relativt vanligt på berg i miljöer där luftföroreningarna är låga. Den innehåller gula färgämnen och vad jag vet är den inte giftig. Kartlav bildar en skorpa som ofta kan vara gul och som i utseende kan påminna om en karta, därav namnet.

Draken
2019-02-03 13:03
#4

Det ser ut som det kan vara järn i stenen, på ena sidan där den är lite mer brun. Järnoxider är ju inte nyttigt för akvariefiskar, åtminstone inte i höga halter. är faktiskt osäker om det är skadligt i väldigt liten mängd.

Jag använder ofta sten från naturen i mina kar, men jag har som regel att undvika sten som ser ut att vara järnhaltiga (rostbruna), om det växer saker på den och om det glittrar i stenen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Wilma4ever
2019-02-03 13:33
#5

Ok tack . Jag låter bli att lägga ner stenen igen så blir det inte fel. Provar en annan gång med andra stenar som inte läcker något och så kokar jag innan jag hittar på nåt . 😊 Taxk för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: