Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1890 ggr
Saab95
2019-02-01 13:25

Rötter/grenar

Hej. Vilka grenar kan man ta från naturen som skulle passa i ett akvarie med påfåglar o hantlar? Jag vet inte vilka träslag man kan ha utan vattnet ändrar sig för mycket.. Mvh Fredrik

Annons:
Draken
2019-02-01 15:54
#1

Vad jag vet, så är det endast barrträd man INTE kan använda i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-02-01 16:46
#2

Ek och bok är ju hållbara träslag. Man vill ju inte att det ligger och ruttnar i karet.

Jag har bara testat al för jag tänkte att de växer ju halvvägs i vatten. Det funkade bra : )

[dynamitella]
2019-02-01 18:39
#3

Ek är inge bra förrän det legat och lakats ur rätt länge :) Det släpper ut tanniner.

Lillyrod
2019-02-02 13:19
#4

#3 Så ek är att jämföra med barrträd fast lite mildare? Har aldrig hört det innan därför jag undrar : )

Draken
2019-02-03 12:33
#5

#3 Ojdå, det visste jag inte. Det är ju många som använder eklöv och ekollon i akvariumen för att sänka Ph. Så jag trodde att eken i sig heller inte var några problem .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[dynamitella]
2019-02-03 15:06
#6

#4 Något i den stilen ja.

#5 Jag fick mig också en funderare när jag hörde det. Men andra erfarna akvarister varnade mig då jag planerade just ekgrenar i akvariet.

Annons:
oh-la
2019-02-03 20:07
#7

#5, ekollon låter inget vidare om folk stoppar i sina akvarier. Alkottar har jag hört, men ekollon innehåller stora mängder tanniner och är riktigt giftiga för många djur…

Draken
2019-02-04 07:22
#8

Alkottar har jag använt själv, men visste inte att man kunde använda ekollon. Men et var en kille som sa att han hade et i sitt kar, det var jättebra för att få ner Ph tydligen  🤔 Fast det kanske var alkottar han menade 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
2019-02-04 09:30
#9

#8, ja, alkottar har jag använt när jag höll räkor, men ekollon är ju såpass giftiga att de förgiftar alla djur som äter. Hundar ska man ju hålla undan från ekollon och djur som betar i hagarmed ekollon kan också bli rejält sjuka. Fiskar är ju så mycket mindre så där skulle jag aldrig våga stoppa ner ekollon. Men det kan ju varit så att han tänkte fel och sa ekollon istället för alkottar.

Lillyrod
2019-02-04 18:58
#10

Finns många djur som äter ekollon. Ekorrar och vildsvin t ex vräker i sig ekollon. Jag har aldrig hört innan att det skulle vara giftigt. Därmed inte sagt att de inte är det.

[dynamitella]
2019-02-04 19:34
#11

Hade aldrig fått för mig att stoppa ner ekollon i akvarium. De innehåller tanniner precis som färska ekgrenar - något som vi vet är farligt. Många djur dör efter att ha ätit ekollon också, så något skit innehåller dem.

Att chansa är således dumt.

Lillyrod
2019-02-05 18:47
#12

Ekollon har jag aldrig använt mej av till nånting men bra att veta att själva eken inte är ok : )

Saalucifer
2019-02-08 16:51
#13

Tanniner är ju snarare en bra sak i akvariet… känt för sin bakterie dämpande effekt ( lite om naturlig antibiotika ) samt viktiga mineraler m.m som många fiskar vill ha. Däremot är det många som inte gillar tanniner i akvariet för vattnet blir gult. Det är tanniner som skapar svartvatten. 

Färsk ek och färska eklöv innehåller dock garvsyra som inte är bra. Men torkat är det supernyttigt för akvariet och dess invånare. 

Ekollon däremot är inte bra då de innehåller en högre koncentration av garvsyran vad jag vet. Många använder dock "hatten" på ekollon när dem torkat för att de fungerar på samma sätt som torkade eklöv.

Annons:
Draken
2019-02-09 12:12
#14

Jo, jag vet att eklöv och grenar är bra om man vill ha svartvatten. Jag har själv använt det i scalaretanken. Men jag visste inte att ollonen var giftiga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[dynamitella]
2019-02-10 12:52
#15

#13 Det var mitt misstag där :) Garvsyra ska det förstås vara. Var lite snabb på tangenterna.

Upp till toppen
Annons: