Annons:
Etikettcentralamerikanska-ciklider
Läst 1532 ggr
Saab95
2019-01-29 04:39

Favorit ciklid

Hej. Vilka är era favorit ciklider o varför? Mina är helt klart påfågelciklid och hantelciklid. Påfågeln är en snäll jätte, enda nackdelen är att dom skräpa ner när dom äter. Hantel o Oscar passar kanon tillsammans inget bråk eller sura miner. Kan helt klart rekommendera dessa om utrymmet finns.

Annons:
PeG
2019-01-29 06:41
#1

Jag har rödprickiga hantlar just nu men min favorit är nog Jack Dempsey. Vacker fisk som dock kan vara lite bråkig.

Galaxy86
2019-01-29 06:45
#2

Har bara haft scalarer! Så jag vet inte ! Men älskade mitt Scalare par piraten och drottningen. Deras namn 😍 När jag flyttade så dog drottningen och senare för piraten av sorg 😓 kändes så. De älskade mygglarver.

Pokemon hundar och konst

C.D
2019-01-29 07:03
#3

Mina favoriter är fossochromis rostratus och dimodichromis compressiseps 2större arter från Malawi snälla firrar trotts de är fisk ätare så man får välja sällskap noga

Chinesecrestedlover
2019-01-29 17:42
#4

Om jag kunde skulle jag gärna haft Oscars…men ska jag nån gång skaffa ciklider så blir det lite mindre saker… Vet inte riktigt om jag tycker att så stora fiskar är lämpliga att ha i (normala) akvarier egentligen…oavsett om man har ett gigantiskt så kan de ju som riktigt stora ändå knappt vända sig…men otroligt fina och verkar bli så personliga…så lite kluven😉

En annan favorit är helt klart papegojciklider… de är så söta och ser inte riktiga ut, som att se en tecknad figur i verkligheten😃…men vet inte om de är lite väl extrema för att må bra? Verkar vara roliga fiskar i alla fall. 

Annars har jag alltid gillat "Prinsessan av Burundi", så vackra😍. Kunde sitta länge och titta på de vackra "prinsessorna" när jag gick i gymnasiet… (naturbruksgymnasium).

Draken
2019-01-29 20:19
#5

Min absoluta favoriter genom alla tider är den otroligt majestätiska scalaren. Köpte mina första sebrascalarer i 1984 och sen dess har jag alltid haft scalarer i mina kar.

Som god tvåa kommer Papegojcikliden och Påfågelcikliden. Otroligt sociala och fredliga jättar. Papegojan är ju så fruktansvärt fulsöt så det finns inte. Och Påfågeln är ju bara helt otrolig. Bä'gge arterna är otroligt sociala och de har egna personligheter, de jag har haft har alla blivit handtama.

Jag har i dagsläget både Scalarer och Papegojciklider, Påfågelciklid står näst på önskelistan. Jag har inte hittat Påfåglar som har tilltalat mig i färg och form ännu, men när jag hittar rätt, så kommer de att följa med mig hem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2019-01-31 14:35
#6

MAlawi, helt klart

Psuedotropheus Sp. Acei (Mari gold) är definitivt favoriten 😍

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
C.D
2019-01-31 16:00
#7

^^

CorneliaAndersson
2019-02-14 21:39
#8

Guldsömscikliderna har dansat in i mitt hjärta och just nu ligger de faktiskt i topp gällande ciklider :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

C.D
2019-02-14 23:37
#9

Guldsömmarna är fräna😍

Draken
2019-02-15 11:28
#10

Guldsömmarna är riktigt snygga och underbara. men de blir ganska stora och de kan bli riktigt j…la aggressiva.

De kallas inte "Green Terror" för inte ;)

Jag har haft guldsöm, och skulle jag få tag på ett säkert par, så skulle jag nog skaffa det igen 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-02-15 17:24
#11

Mina favoritciklider är lite mindre än de som nämns innan. 

Apistogramma. Både Macmasteri och Baenschi är härliga fiskar. Just nu har jag inga men det kommer att bli sådana igen det är jag säker på : )

CorneliaAndersson
2019-02-15 18:08
#12

#9 & #10
Vi hade en äldre herre som tyvärr simmade över regnbågsbron för inte allt för längesedan. Sture hette han. Du hade kunnat ha vilken fisk som helst tillsammans med honom. En riktigt stor och snäll gammelfarbror helt enkelt. Just nu har vi 8 st ungdjur och de har något hetare temperament trots att de bara är ca. 5 cm.

Kommer bli spännande att se vad det blir av dem. Mycket fina fiskar med extremt härlig personlighet!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

PeG
2019-02-15 19:40
#13

Jag har också haft guldsömmar för många år sedan. De lekte villigt men då de gick med en Jack Dempsey och en påfågelciklid så uppförde de sig snällt.

Annons:
Xseros
2019-02-16 17:21
#14

Jag har inte haft speciellt många ciklider i mina dar men av dem jag har haft gillade jag Thomasi-cikliderna mest, de var så sociala och snälla mot alla andra individer.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2019-02-17 12:34
#15

#13 De brukar kunna vara ganska lugna om de går med fiskar dubbla deras egen storlek ;) Men jag har haft ett par, där hannen var fruktansvärt aggressiv under lek och yngelvård, då gav han sig på, och även slog ihjäl fiskar som var bra mycket större än han själv ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: