Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 1581 ggr
Chinesecrestedlover
2019-01-26 20:11

Slöjstjärtar och guldfiskar - några frågor...

Hej!

Jag har tidigare i livet haft diverse olika guldfiskar och slöjstjärtar men kanske inte direkt hade de i helt ultimata förhållanden…jag hade ingen gigantisk damm (det har jag inte nu heller tyvärr) och de bodde antagligen för litet i sina akvarium tyvärr.  Mina allra första slöjstjärtar bodde definitivt inte så bra…de bodde i en liten skål nämligen (men så var jag ju barn när jag fick mina första också, så visste ju inte bättre än så tyvärr…mååååånga år sedan nu, men det var då jag förälskade mig i dessa söta fiskar). Jag försökte dock såklart sköta de efter bästa förmåga, både de allra första och alla som kom efter det (som tack och lov åtminstone inte bodde i skål)…men känner att lite ny research är på sin plats om jag nu skulle skaffa nya någon gång i framtiden. 

Hur stort behöver egentligen slöjstjärtar ex. för att må bra och förhoppningsvis växa och överleva länge? Har läst allt från 100 liter till 400 liter m.m. så känner mig lite osäker. Vet så klart att det som alltid är ju större desto bättre men nu undrar jag över det minsta som de mår bra i. 

Jag skulle vilja veta om jag någonsin kommer kunna ha slöjstjärtar igen (eller guldfiskar men känns som de mer naturliga blir ännu större och därför kräver ännu mer av "gigantisk damm" som jag då inte har…). Jag har alltid gillat slöjstjärtar/guldfiskar och att de är kallvattensfiskar och skulle väldigt gärna vilja ha några i framtiden. 

Problemet är att jag…

1) Bor i lägenhet (visserligen med uteplats men kan knappast bygga världens damm, tror inte hyresvärden skulle uppskatta det😃).

2) Redan har lägenheten fylld till bredden med burar, terrarier, akvarier osv. ja…det är ganska fullt i alla fall, haha…så ehm…aningens platsbrist tyvärr.  

3) Har fysiska skador som gör det svårt och smärtsamt att sköta stora akvarium/stora vattenvolymer. Har i nuläget en vattensköldpadda med en 200 liters "mini-damm" (inomhus) och det är väl i det obekvämaste laget att sköta denna tyvärr…men har haft henne sedan 2004 så vill inte sälja henne…även om tanken har slagit mig i mina mest smärtsamma stunder av vattenbyten m.m. Dock funderar jag kring att överväga lite extra smärta mot att få ha mina favoritfiskar igen…men inte in absurdum (måste ju liksom vara hållbart i längden)..så kan inte ha allt för stort tyvärr. 

Så vad anser ni är minimimåtten för att 2, 4, 6 eller vad det nu är som man bör ha, slöjstjärtar ska må bra och trivas?

Haft många men tyvärr verkar de inte alltid vara av den bästa kvaliteten minst sagt, sist jag hade slöjstjärtar så skaffade jag sex stycken, av alla dessa så var det EN som växte, de andra var lika små tills de plötsligt dog?!… Guldfiskar i vildformen känns ju mer robusta…men ännu större…finns det någon variant av slöjstjärt som håller sig friskare än andra/vad ska man titta efter för att få så friska som möjligt/hitta de som ej blivit totalt sönderavlade? 

De var alla små "bebisar" (5 cm typ) från zoobutiken men bara en blev typ. 10+ cm…sen dog tyvärr även denna till min stora sorg (bodde då ihop med sköldpaddan…så vet inte om hon tillslut hann i fatt den, hade levt ihop ganska länge eller om den dog och hon åt upp den sen…plötsligt en dag var min fina fisk bara borta). Sköldpaddan det rör sig om är av en liten art (Reeves Kärrsköldpadda) så inget stort "monster" och fisken var i det närmaste lika stor som henne vid sin död…men kanske min sköldpadda är mer av en jägare än jag trodde först. Läst massor med historier med just den arten med fiskar och att det ofta fungerar bra…men man vet ju aldrig, även sköldpaddor är ju individer. 

Hade en Guldfisk en gång som bodde fredligt ihop med min ena Rödörade vattensköldpadda (som tyvärr inte finns längre) och det kändes betydligt mer långsökt än att det skulle fungera med min nuvarande sköldpadda. Guldfisken fick dock flytta när min sköldpadda fick en mer "bitsk" hustru (dvs. en mer normal Rödörad). Innan dess så sov sköldpaddan i en grotta i vattnet tillsammans med fisken under lång tid, haha. Han (sköldpaddan) var dock extremt snäll och lugn för att vara en Rödörad. 

Ursäkta att jag svävade ut lite, haha. 

Gillar verkligen slöjstjärtars gulliga uppsyn och skulle vilja ha ett par eller så…men vet som sagt inte om jag kan erbjuda det som de kräver för att må bra. Tanken är inte att de i så fall skulle bo med sköldpaddan (tror jag inte i alla fall), visserligen bor hon numera i en liten damm och inte längre ett akvarium, så det skulle ju vara härligt med mer "dammkänsla"🤔…men vet ju inte om hon åt upp min vackraste fisk någonsin😕…så…vill inte gärna riskera någonting. 

Finns det någon fisk som liknar slöjstjärtar (utseendemässigt då alltså) och som kan trivas i mindre akvarium/mindre inomhusdamm förresten (inte nödvändigtvis sköldpaddans damm då alltså)?  Alltså om det nu inte skulle fungera för mig att skaffa slöjstjärtar igen. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Maleficum
2019-01-26 22:00
#1

Tänkte först bara rekommendera två sidor jag tycker verkar bra :)

http://guldfisk.se/ och http://solidgoldaquatics.com/

Har själv länge varit sugen på slöjstjärt igen (men har väl som du haft dålig erfarenhet med att de inte vuxit eller levt så länge som de bör och antar det är rätt dålig kvalitet på de flesta i djuraffären tyvärr). Men tror överlag att dem som har lite mer åt det avlånga hållet på kropp har bättre förutsättningar än dem som är mer åt det extremt runda hållet.

En "ersättare" för Guldfisk skulle kunna vara praktbarb med slöjfenor (sök på longfin rosy barb så kan man få upp lite mer bilder), blir ju inte lika gigantiska som guldfiskar men påminner ju lite om dem men får väl kanske inte den där härliga personligheten som guldfiskar ofta får men har själv varit lite inne på att skaffa såna istället för slöjstjärt eller guldfiskar.

Angående storlek på akvarium kan ju formen spela mer in kan jag tycka (och självklart god filtrering också).

Har ju ett 200l jag funderat på till slöjstjärtar (2-3 stycken) och även om det inte är gigantiskt är det djupare än vad det är högt vilket känns som det ger en bra simyta för slöjstjärtar att utnyttja optimalt (och då sen ha ett ordentligt ytterfilter för rening). Mitt större kar (på ca 220l) skulle däremot kännas trängre då det är betydligt högre mot vad djupet är på det (mer passande för scalarer och liknande "höga" fiskar i mitt tycke).

Visst är guldfiskar kallvattenfiskar men de har ju inga problem att leva lite varmare också (de bara äter och bajsar mer) men man behöver ju knappast doppvärmare inomhus.

Angående vattenbyten så kan slangsystem vara en hjälp! Supersmidigt och jag använder det till alla mina akvarium. Har en slang (med en liten pump) som tömmer ut vattnet (brukar dra den ut i jordgubbslandet eller vintertid ut i duschen) och sen har jag en slang direkt från kranen och fyller på vatten samtidigt som det tömmer ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-01-27 13:17
#2

Jag skulle säga 300 liter ca som minimi hos Slöjstjärtar, Guldfiskar och Koi börjar man snacka om 720 liter (om inte mer) för att det ska kunna bli optimala levnadsförhållanden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chinesecrestedlover
2019-01-27 13:30
#3

#1 Tack för svar. Hade inte hört talas om praktbarb med slöjfenor innan så ska undersöka det lite närmare. Jo, jag känner också att det borde bero ganska mycket på HUR akvariet/dammen eller vad det nu är har utformats också. Lite som att en hög och smal fågelbur inte är bra oavsett om den är  stor… men om man lägger den ner så kan den fungera alldeles utmärkt för en fågel. Ny flyger ju inte slöjstjärtar😉 och kan utnyttja höjden eller ja…djupet mer…men ändå. 

#2 Ok, ja då blir det ju inte några regelrätta guldfiskar i alla fall…så stort kommer jag inte klara av att sköta…eller få plats med om jag inte typ kastar ut min säng, haha. Med ca 300 liter…hur många slöjstjärtar kan då trivas där i tänker du? Tack för att du svarar…känns som du har koll på det här med akvarium 😃

Draken
2019-01-27 13:34
#4

#3  6 st, skulle du kunna ha i ett 300 liters. Det kommer förmodligen se ganska tomt ut från början när de är små, men de växer ganska snabbt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chinesecrestedlover
2019-01-27 16:13
#5

#4 Ok, då vet jag det…om det nu skulle bli aktuellt 😃

Min lilla damm (till sköldpaddan alltså) är inte helt inredd och klar ännu men består av en sån här: https://www.granngarden.se/vatten-och-foderkar-860-200-l/p/1166266 känns så mycket bättre än akvarium (sköldpaddor har en tendens att bara vilja "simma ut genom glaset"  m.m. i akvarium har jag upplevt). Länge velat uppgradera henne till mer "dammkänsla" och nu har jag äntligen kommit på hur jag vill ha det (i alla fall så långt att baljan är inköpt). 

Tänkte lite som du #1 skrev om formen när jag valde just denna baljan, den är väldigt öppen= stor yta och ganska hög men inte "för hög" så kändes som ett bra val för en sköldis. En fördel är ju såklart också att den gick in där jag ville ha den till skillnad från många andra…de som gick in förutom denna kändes för låga = skulle bli lite väl grunt vatten då. Kanske skulle gå och ha något liknande till slöjstjärtar (eller de fina barberna) också…om det nu blir av då…så man får lite dammkänsla🤔.

Upp till toppen
Annons: