Annons:
Etikettallmänt
Läst 644 ggr
Maleficum
2019-01-20 16:37

Behöver tips på en bra "ögonfångare".

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev supernöjd med mitt hallakvarium efter renoveringen av bakgrunden och inflyttningen av mina trinidadguppys och kolglödstetror men det känns som det saknar någon lite större fisk som kan dra till sig blicken lite.

Akvariet är ca 220 liter (120cm långt 50cm högt och då det är välvd ruta är det 41cm på djupaste stället och 31 på kortsidan).

Bor just nu 22 kolglödstetror, ett antal trinidad Guppy (inte en chans att räkna dem men dem är en del, allt från yngel till vuxna), ett antal räkor (crystal i olika färger och amano), en siamesisk algätare (som ska få sällskap av fler då jag ska överta ett gäng som börjat växa ur min kompis akvarium), posthornssnäckor och tre små elefantsnäckor.

Tempen i akvariet ligger just nu på 21 grader men kan ploppa i en doppvärmare och höja tempen lite om det behövs).

Skulle vilja ha en lite större (helst blå) fisk som kan dra till sig blicken lite men det måste ju vara något som varken äter alla Guppy yngel eller räkorna. Är sugen på en crowntail Kampfisk men vet inte om det är så lyckat? Några andra förslag annars? Ska ju helst vara något som vill fram och simma lite och inte bara ligga och trycka blad växterna och stenarna.

Har en önskan att ha nån form av corydoras och/eller ottosar också men det känns som det blir lite onödigt stor belastning och överbefolkat med det (även om akvariet kan se rätt tomt ut är det ju trots allt väldigt många (om en små) individer i det redan). Känns så svårt att veta lagom mängd fisk när det bara är fullt med massa småttingar som ibland knapps syns.

Vad tror ni? Några bra förslag på blickfång och mängd av fisk? Eller bara nöja sig som det är och låta det puttra på som det är nu.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
lydisleon
2019-01-20 17:21
#1

Någon snygg Gurami kanske? Kanske Mosaikgurami eller någon av Trichopodus trichopterus-varianterna… De är ju väldigt vackra, men vet inte hur de funkar med räkor och guppyyngel.

Draken
2019-01-21 07:02
#2

Blå marmorgurami, ett par, tror jag skulle bli snyggt i ditt kar. Är dock osäker på om de kan nypa yngel, men troligtvis är nog risken att ett och annat yngel försvinner. Kolglödstetrorna tror jag inte de tar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2019-01-21 11:14
#3

Har funderat lite på Gurami men är nog mer inne på någon mindre sort då jag inte är så förtjust i de större varianterna men fått för mig att de mindre varianterna oftare vill simma och gömma sig (men kan ju ha fel då jag inte har speciellt stor erfarenhet av dem).

Vet med mig själv att i slutänden är jag inte överförtjust i större fiskar utan föredrar "småttingar". Undantagen är väl scalar, Siamesisk algätare. Kampfisk och Guldfisk.

Inte lätt med fiskval när man är kräsen över vad man vill ha (och sånt man vill ha inte funkar ihop).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-01-21 16:53
#4

Det finns ju ganska många mindre Gurami också, blå Dvärggurami t.ex, eftersom du gärna ville ha blått ;)

De jag har haft har inte varit särskilt blyga av sig, de har varit framme och simmat och utforskat omgivningarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2019-01-21 17:35
#5

#4 Får ta och läsa på lite om dvärgarna då och kika lite på vad som kan tänkas finnas för färgvarianter nästa gång jag kommer förbi en akvarieaffär och se om de kan passa mig :)

Undrar om det inte var blå Dvärggurami jag såg i affären där jag köpte mina kolglödstetror, de var extremt blå! Nästan lite neonkänsla i den färgen och kände lite att såna kanske jag skulle skaffa nån gång :P Vet det var Gurami iallafall men kolla aldrig upp vad just då eftersom jag inte var ute efter någon "enskild" blickfångare just då, och att jag alltid fått för mig dem av nån anledning skulle vara rätt skygga. (Sen antar jag ju att ljuset på akvariet har stor betydelse över hur färgstarkt och lysande de blir).

Vad det än blir (om det nu blir något) så känns blå som en bra färg som kontrast mot kolglödstetrorna (och har ju röda räkor också), och blått är ju fint! Hade det inte varit för trinidaderna hade jag kanske övervägt ett litet stim blå guppyhanar också men vill ju såklart hålla min guppystam ren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-01-22 07:28
#6

Kolla på dem, och den du såg i butiken är förmodligen en sånn. Hannarna kan bli riktigt blålysande 🙂

Förstår att du vill hålla Trinidad stammen ren, skulle jag också ha gjort om jag vore du :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: