Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Övriga karpfiskar

Sort av Slöjstjärt

2019-01-20 13:21 #0 av: Nht1

Hej alla,

Mitt första meddelande här så jag hoppas att det blir rätt.

Jag har fått ett akvarium med två slöjstjärtar. En guldfärgad som ser ”traditonell” ut och en melerad som har otroligt stora vackra fenor.

Har någon koll på om det är olika arter? Har bara sett ”traditionella” slöjstjärtar i de butiker jag har besökt.

Bifogar par bilder på fiskarna.

Stort tack på förhand

Anmäl
2019-01-20 13:38 #1 av: Rovfisk

Hej och välkommen :)

Den Orangea/Röda är den vanliga sorten, precis som du själv skriver.

Jag är lite osäker på vad det är för färgteckning på den andra, men tror det kan vara "Shubunkin" är dock väldigt osäker på om det är rätt dock.

Hoppas att några av våra mer kunniga medlemmar på just slöjstjärt hittar in i tråden :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-01-20 16:15 #2 av: Maleficum

Tror väl när de har riktigt långa dubbla fenor som kalas veiltail och fläckigheten den har kallas calico (dock var det otydligt på bilden om den har dubbla fenor eller en enkel? är det en enkel är det som Rovfisk skriver en Shubunkin). Sen när de har kortare fenorna kallas det fantail istället (och så räknas väl färgen på din till röd)

Finns rätt bra och trevlig info om just slöjstjärtar (och guldfiskar) på guldfisk.se.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.