Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 956 ggr
sara O
2019-01-19 11:59

Vad har hänt med min fisk!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag såg igår att min Kampfisk har fått någonting vitliknande på ”nosen”. Vet någon vad detta kan vara och om det går att få bort på något sätt? I övrigt verkar han beter sig som vanligt.

Annons:
PeG
2019-01-19 18:15
#1

Det ser ut som någon form av sår. Har han slagits? Se till att ha bra vattenvärden dvs lite tätare vattenbyten än normalt. Om det börjar se luddigt ut vid såret så är risken stor att det blivit angripet av svamp som då kan behöva behandlas.

Draken
2019-01-19 18:37
#2

Ser ut som ett skrapmärke uppepå nosryggen. Han kan ha skrapat upp sig på inredningen.

Vad har du för inredning till honom, och vilka andra bor han med (om han bor med någon) ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sara O
2019-01-20 14:39
#3

Jag har inte sett att han slagits med någon av de andra fiskarna, som är neon tetror, Platy och mollys. Inredningen jag har förutom växter är en sten och ett Svampbob hus, så det kanske är på det han skrapat upp sig

Draken
2019-01-21 07:09
#4

Den kan ha skrapat upp sig på stenen eller svampbobhuset ja.

Men det är lite mycket sällskap till Kampfisken, som föredrar att vara själv i karet. Du har inte möjligheten att flytta honom till ett eget akvarium ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sara O
2019-01-22 00:36
#5

#4 Okej tack då vet jag, har dock inte möjligheten att flytta honom till ett eget kar just nu. Trodde att kampfiskar trivdes med sällskap då hon i djuraffären, där jag köpte han, endast sa att man inte skulle ha flera kampfiskar tillsammans då de skulle börja slåss.

PeG
2019-01-22 06:37
#6

De gillar att slåss. Såret såg ut som ciklider kan göra när de låst munnarna i varandra och haft dragkamp. Flera kampfiskhannar tillsammans fungerar i praktiken aldrig. Flera kampfiskhonor kan fungera om man har tur men de kan också döda varandra. Kampfiskar tillsammans med andra fiskar kan också gå men är inget de flesta rekommenderar.

Annons:
Draken
2019-01-22 07:22
#7

Kampfiskhonor kan man, i praktiken, ha tillsammans flera och även med andra fiskar, men det finns inga garantier att det fungerar. Även kampfiskhonorna kan slåss inbördes.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sara O
2019-01-22 16:09
#8

#6 #7 okej tack för svaren

Upp till toppen
Annons: