Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 947 ggr
Slöjstjärten
2019-01-19 06:16

Rädda yngel

Hej!

För ett dygn sedan hittade jag 5 yngel i pumpen så dessa kunde räddas i en barnkammare flytandes i akvariet.

Det finns fler yngel simmandes i akvariet och undrar hur ni fångar yngel? Jag har försökt att fånga dem med håv men det går inte. 

Vill så gärna att de små ska klara sig denna gång. Tidigare har de blivit uppätna fast det finns en massa gömställen.

Hjälp!

Mvh

Annons:
hejkomochhjälpmig
2019-01-19 09:06
#1

Du kan försöka suga upp dem med slang. Så fångar jag svårfångade yngel, smyger på dem med ena änden av slangen och när de är tillräckligt nära släpper jag på vattnet så de sugs in i slangen och ner i hinken jag har i andra änden av slangen. :)

PeG
2019-01-19 10:17
#2

Som jag skrivit förut så tar jag inte upp yngel till ungfödare eftersom tillräckligt många brukar klara sig ändå. Vill jag rädda yngel från några som inte riktigt får lika många så är en slang ofta bra. Den skräms inte lika mycket som en håv och splittrar därmed inte stimmet av yngel på samma sätt som en håv. Om du vill hindra pumpen från att äta yngel så kan du täcka insuget med ett finmaskigt nät som tex en del av en strumpbyxa eller när från en finmaskig håv.

Draken
2019-01-19 15:31
#3

Jag brukar inte heller plocka ynglen från karet, isf ska det vara väldigt speciella eller svåra yngel att få fram.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Slöjstjärten
2019-01-20 08:23
#4

Ska försöka suga upp med slang om jag ser nåt yngel. Tack för tipset.

Det är damm i "barnkammaren" från pumpen. Ska jag låta det vara kvar eller ska jag ta bort det? Yngel verkar vila på det …

Hur ofta ska de ha mat? Tänkte ge dem krossad Artemia (flingor).

Nu är det 2 yngel som är vita och 3 är grå. När kommer de att få färg? Det är mollyyngel.

Tack på förhand!

PeG
2019-01-20 10:16
#5

Yngel av ungfödare brukar kunna äta finkrossat flingfoder. Mata väldigt lite och ge dem gärna någon liten växt i yngelkammaren.

Upp till toppen
Annons: