Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Alger

Hur bekämpar man trådalger?

2019-01-17 14:30 #0 av: Denarau

Hej!

Jag har länge haft trådalger i mitt akvarie som inte har försvunnit på 1,5 år. Det är inte mycket men det är fortfarande jobbigt att ha kvar dessa alger. Hur får man lättast bort dem?

Anmäl
2019-01-17 15:44 #1 av: Maleficum

Mitt bästa tips, om man har möjlighet till det såklart, är amanoräkor! Var det enda som verkligen funka för mig.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2019-01-17 18:36 #2 av: PeG

Inte särskilt praktiskt kanske men mina hantelciklider älskar dem. Jag har också en mossboll i ett annat akvarium som sprider sig till en heltäckande algmassa. Flyttar jag en näve till stora akvariet så är den borta på några timmar.
Mer seriöst så har jag bara kört det vanliga dvs mindre ljus/näring och i akvarier med växter fler snabbväxande växter. Fungerar dock inte lik bra på trådalger som på vanliga grönalger.

Anmäl
2019-01-18 17:18 #3 av: Lojs

Snabbväxande växter som fick ta över akvariet löste det för mig. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2019-01-19 15:28 #4 av: Rovfisk

Snabbväxande växter som fick växa helt fritt utan ansning och 5 Siamesisk algätare gjorde susen här :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.