Annons:
Etikettmalar
Läst 641 ggr
axa
2019-01-17 13:06

Färgmutation hos ancistrus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I ett hav av guldiga och albino-ancistrus, stack denna lilla individ ut. Under alla år och alla Ancistrus jag kommit över, har jag aldrig sett en guldig med bruna fläckar. Försökt googla efter det också, men hittar inget. Såklart kunde jag inte låta bli att ta med mig denna lilla hem ;) Min gissning är att denna kull var korsning i färg mellan guldig med anlag av brunt, ev även albino- vet inte om de tillhörde samma kul där båda färger förekom (guld m blå ögon och albino). Kan detta tros vara en slumpmässig mutation, eller kan man försöka framhäva detta hos eventuella avkommor? Detta lär ju inte vara ett dominant anlag om något dock.. Så att hitta en lämplig avelspartner lär inte bli lätt heller. Och jag är inte bra på genetik, vet bara att brunt dominerar över de ljusa anlagen 😂

Annons:
taxarärbäst
2019-01-17 13:21
#1

den va fin! 😍

conversano
2019-01-18 00:15
#2

Nedärvt eller slumpmässigt muterat, så kommer avkommor med största sannolikhet kunna ärva anlaget för fläckarna. Problemet är väl bara att så häftiga är en på miljonen! Men å andra sidan, testa att para med en icke fläckig för att se om anlaget är dominant eller inte. Är det recessivt, så borde en parning mellan syskon isåfall ge 25% prickiga ygel om båda syskonen bär på genen, vilket bara 50% kommer göra.

molam
2019-01-18 01:02
#3

OTroligt fin liten krabat!Älskar udda mutationer avv dessa vackra malar, hade en otroligt fin en för ett tag den, eller ja det var flera år sedan, har aldrig sett en liknande, hon var Mörk med ljusare fläckar, samt att hon hade alldeles knall blå ögon, älskade henne, men satan vilken elak liten krabat xD men hon var nog det vackraste jag nånsin har sett, ingen aning om vad för färg hon var och alla jag frågade hade heller ingen aning, kollade till och med en så kallad malproffs, och inte ens dom visste vad det var för färg på den där malen, men saknar henne så, trots att hon var den elakaste  jag nånsin råkat ut för xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: