Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1023 ggr
sara O
1/8/19, 4:36 PM

Hjälp min fisk!

hej!

Min ballongmolly brukar vanligtvis vara väldigt pigg och simma runt i akvariet, men nu ligger den bara på botten upp och ner och inte simmar nå. Man ser att den är väldigt ansträngd då gälarna rör sig ovanligt mycket.  Jag har just nu den i en separat hink och hade i lite salt då jag läste att det kunde hjälpa, men det verkar inte som att det gör det. Vad ska jag göra? finns det något sätt jag kan rädda min fisk på eller är det kört?

Annons:
PeG
1/8/19, 5:10 PM
#1

Det kan bero på en massa olika saker så utfallet är det för tidigt att säga något om. Gör ett större (kanske 75%) vattenbyte så snabbt som möjligt. Är det några andra fiskar som visar symptom?

PeG
1/8/19, 5:11 PM
#2

Och i hinken kommer den att bli väldigt stressad så det kan vara svårt att se hur den mår.

sara O
1/8/19, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dom andra fiskarna ser ut att må bra. Jag har gjort vattenbyte men det verkar inte hjälpa då den fortfarande ligger upp och ner på botten och inte rör på fenorna, utan bara gölarna väldigt ansträngt

sara O
1/8/19, 5:31 PM
#4

Jag tänkte att den kankse är förstoppad eller nå och att det kanske är därför den hela tiden ligger upp och ner, men kan man göra något åt det?

Slöjstjärten
1/8/19, 9:58 PM
#5

Testa att ge den kokta skalade gröna ärtor. Det är bra för matsmältningen till slöjstjärtar. Jag brukar ge mina fiskar ärtor ibland.

Sebastian0403
1/9/19, 7:28 AM
#6

#5 Detta är ingen slöjstjärt

Annons:
sara O
1/9/19, 8:29 AM
#7

Jag försökte igår med kokta skalade gröna ärtor, men det verkade inte heller hjälpa, för nu på morgonen levde den inte längre :(

Draken
1/9/19, 9:58 AM
#8

Ballngmolly är framavlad på defekter hos arten, så det är inte så konstigt att de inte lever så länge eller får problem.

Problem med simblåsan (vilket jag tror din råkade ut för) är mycket vanligt hos dessa framavlade arter (Slöjstjärt, ballongmolly, papegojciklider etc.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Slöjstjärten
1/9/19, 2:09 PM
#9

#6

Har inte bara slöjstjärt utan också även ballongmolly m.fl. så jag vet att de äter ärtor.

Tråkigt med din fisk.

PeG
1/9/19, 2:36 PM
#10

Nästan alla fiskar som äter växter och alger verkar gilla skalade ärtor. Förstoppning brukar dock inte resultera i att de lägger sig upp och ner utan det är då något som påverkat simblåsan eller möjligen balansorganen. Som rovfisk skrev då är simblåsan troligast i det här fallet.

Upp till toppen
Annons: