Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1647 ggr
Hageraset
1/8/19, 12:57 PM

Lite fenklibb tror jag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha ja… Jag köpte en grupp på 5st Platy's I onsdags till mitt ganska tomma kar på 45 eller 54 liter ( kommer inte ihåg ) där de går tillsammans med ett par enstaka kolglöds tetror och några amano räkor. En av de nya platysarna har vad jag är ganska säker på är fenklibb, ihopfällda fenor och dålig simmning. Jag har efter att kikat lite på internet saltat karet med 1/2 dl salt då det tydligen ska hjälpa. Denna Platy har även vad som ser ut som vita märken lite här och där, mest på stjärten, inte som ser ut som någon sort svamp eller prick sjukdom jag har varit med om tidigare. Detta är första gången jag har stött på det här så jag undrar om det finns fler saker som kan göras. De är fortfarande väldigt skygga så det var svårt att få kort på den, ( den orangea )

Annons:
Draken
1/9/19, 10:01 AM
#1

45-54 liter är för litet för Platy, och skall de dessutom dela boende med fler fiskar, så är det som att be om problem.

Jo, den har fenklibb (torpedsjuka) vilket är väldigt vanligt hos levandefödare (Platy,Guppy Svärdbärare).  Risken är att du inte kommer bli av med det heller, eftersom de bor för trångt, vilket leder till stress och akuta sjukdomar i långa loppet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
1/9/19, 3:58 PM
#2

#1 det var ett sånt svar jag väntade mig ja :/, jag gick mest efter zoopets minimum men jag vet att de kan vara lite överdrivna rekommendationer där, jag får flytta över fiskarna till ett större kar och hålla tummarna. Tack för svar.

PeG
1/9/19, 4:47 PM
#3

Jag skulle inte flytta sjuka fiskar till ett kar där jag har friska. Det verkar vara oklart om torpedsjukan kan smitta eller inte även om stress och hög fiskbelastning verkar vara faktorer som medverkar till att sjukdomen utvecklas.

Draken
1/11/19, 12:56 PM
#4

Tror inte det smittar, men man kan aldrig vara säker. Jag skulle heller inte flytta fiskar med fenklibb/Torpedsjukan till ett akvarium där det finns friska individer.

Salt kan fungera ibland, men eftersom jag är ganska säker på att det, i ditt fall, beror på överbelastning i karet samt stress, så tror jag inte det kommer hjälpa att saltbehandla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: