Annons:
Etikettallmänt
Läst 968 ggr
Lillräkanf
2019-01-06 14:23

Vad gör ni med döda fiskar som ni inte hittar?

Som rubriken lyder… Har ni märkt någon gång att en fisk saknas men ni hittar inte kroppen.. Detta har hänt mig ibland.. Jag har ju malar och räkor som jag misstänker tagit hand om det.. Men vad bör man göra? Leta lite såklart.. Men ett vattenbyte eller så.. Eller låta det vara?

Annons:
Lillyrod
2019-01-06 14:47
#1

Ser jag en död fisk tar jag upp den annars gör jag ingenting.

Har man snäckor och räkor i ett kar tar de hand om det som dör fortare än man hinner märka det. Även fiskarna brukar hjälpa till.

 Ibland kan man se att snäckorna har samlats i drivor i ett hörn och då brukar jag titta efter vad som är så intressant. Då kan man hitta någon som man inte hunnit märka är borta : )

Lillräkanf
2019-01-06 15:31
#2

Ja precis det jag menar! Självklart tar man upp om ser den död. Tack för svar!

hejkomochhjälpmig
2019-01-06 15:33
#3

Ett vattenbyte skadar aldrig. Det hade jag gjort om en fisk försvunnit spårlöst, för säkerhets skull.  :)

Mateoz
2019-01-06 19:52
#4

Brukar göra som #3 eller så gör jag ingenting alls. Men ett vattenbyte extra skadar aldrig i min mening så det är att föredra :)

PeG
2019-01-06 23:14
#5

För min del beror det på fiskens storlek vs akvariet och dess inredning. Jag har haft akvarier där tex en saknad Guppy knappt skulle märkas medans en saknad större fisk behöver hittas. Att hitta en större fisk är förstås också enklare. Vattenbyte vid konstaterade dödsfall är alltid bra om inte annat för att minska risken att fler fiskar stryker med om något i vattnet är galet.

Lillräkanf
2019-01-07 00:08
#6

#5 det låter väldigt logiskt. Då ska jag göra det hädanefter om jag märker om någon fisk är borta 😊

Annons:
Draken
2019-01-07 11:47
#7

Håller med ovanstående. Jag hinner sällan hitta hela fisken dödd, är det något jag hittar, så är et skelettet och det brukar jag plocka rätt på och spola ner. Jag brukar även göra ett mindre vattenbyte och kolla filterkammaren, så inga delar av fisken har hamnat där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
2019-01-07 12:52
#8

Jag håller också med #5, mängd vatten i förhållande till fiskstorlek. Vattenbyte skadar ju inte heller. Sen gäller det såklart att hålla koll på de andra. Försvinner fler inom kort så får man börja rota i orsaken.

Upp till toppen
Annons: