Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1225 ggr
Finafisken09
2019-01-03 15:44

Sned ryggrad Platy

Hej, en av våra små fiskarna har blivit helt sned i ryggen och ligger uppe vid ytan. Det är endast en fisk som är drabbad - Mollyfisk. Kan tänka mig att hon varit/är gravid. Fisken är fullvuxen och har aldrig visat symptom innan utan detta kommer plötsligt - något slag möjligsvis från slamsugare(drakmal) de slår till rätt rejält med fenorna när dem simmar ibland. Mollyn verkar flyta uppåt och verkar stressad men har börjat lugna ner sig nu eller snarare rör sig mindre. Bild på henne. https://imgur.com/a/xEuFgeK tack för hjälpen!

Annons:
Lillräkanf
2019-01-03 15:54
#1

jag tycker du bör avliva tyvärr. Ryggen kommer inte räta ut sig och hon kommer inte kunna inte simma ordentligt, därför ligger hon nog vid ytan.. Ledsen :( trågigt när sånt händer :(

Finafisken09
2019-01-03 20:07
#2

Tack för svar, finns det något förbyggande man kan göra så de andra firrarna inte smittas.

Lillräkanf
2019-01-03 21:34
#3

Jag tror inte det är någon sjukdom (rätta mig om jag har fel) utan att det i såfall har hänt något som gör att den ev har brutit ryggraden eller kraftigt böjts. Men jag är lite osäker.. Har dock aldrig hört om någon sjukdom eller åkomma som gör detta…

Finafisken09
2019-01-04 19:11
#4

Okej, får fortsätta söka svar.

Draken
2019-01-05 13:46
#5

Avlivning är det som gäller, då hon inte kommer hämta sig. Men en liten fundering, i rubriken står det "Platy med sned ryggrad" och i texten står det Molly, vilket skall det vara ;) ?

Är du säker på att hon inte har haft det tidigare. Våra levandefödare är tyvärr så fruktansvärt sönderavlade, så det är väldigt vanligt att de kroknar i ryggen och dör väldigt tidligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Finafisken09
2019-01-09 18:01
#6

Det ska vara Platy. Har låtit den vara då den sett frisk och kry ut i övrigt. Den har slutat bli smalare (pga att den lärt sig simma med handikapp) och verkar glad, den set inte ut att ha ont och flämtar inte. Den flyter inte vid ytan utan simmar runt och sätter sig under växtgrenar för att slippa flyta uppåt. Har medicinerat förebyggande mot parasiter och svamp. Den har även lärt sig simma bättre och ingen annan fisk visar några som helst symptom. Fisken själv har lärt sig simma med bara framfenorna perfekt och kan ta sig dit den vill och har även snabba reflexer. Ryggraden är inte extremt krokig utan gick tillbaka efter två dagar. Angående en potentiellt dyr medicin skulle jag lätt ta en smäll i plånboken än bara ”köpa nya” då jag ser deras vilja att leva och personlighet som något värt att rädda till varje pris. Vill ge lite hopp till fiskägare, våra firrar klarar sig bra oftast och är överlevare. Vänta hellre LITE än avliva om det är osäkert om det är smärtsamt eller smittsamt.

Annons:
Draken
2019-01-10 07:10
#7

Det är ju upp till dig hur du vill göra, men jag skulle ha avlivat, eftersom den är krokig och missbildat. Den tar sig inte fram eller kan leva normalt. Och skulle den bli med yngel, så är det stor risk att du får en hel stam som är krokiga och missbildade

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: