Annons:
Etikettallmänt
Läst 1273 ggr
Slöjstjärten
2019-01-03 12:24

Kampfisk o Molly

Hej!

Har en kampfiskhane i ett 100 liters akvarium och han brukar ofta simma efter en Mollyhona. Han spänner ut sina gälar och de långa fenorna. Varför kan han tänkas göra detta tror ni? Vill han skrämma henne, imponera eller något annat? Mollyhonan tycks bli förskräckt och simmar skyndsamt bort. Det finns 2 kampfiskhonor till honom så det kan inte bero på att han saknar honor.

Vad tror ni?

Annons:
Draken
2019-01-03 12:52
#1

man skall inte ha andra fiskar med kamphannen, han trivs bäst själv. Så jag rekomenderar att du antigen flyttar kampfisken till annat boende eller säljer/skänker iväg någon utav dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Slöjstjärten
2019-01-03 13:07
#2

Tack för svar. 

Har läst en hel del om kampfiskar och att man mycket väl kan ha dem tillsammans med fredliga fiskar men ej med andra kampfiskhanar.

Lillräkanf
2019-01-03 21:50
#3

Det finns sällsynta extrema fall när en kamphane kan gå med andra fiskar. Men man vet aldrig. Och jag skulle inte chansa.. Det finns en anledning till varför de kallas Kampfisk. Om han inte dödar de andra så stressar han dem säkerligen som du beskriver, vilket verkligen inte är bra.. Vad är det för källa du har för den information du fått? I alla fall jag läst och hört om så tar kampfisken död på allt som rör sig typ. Att snäckor är de enda levande man kan ha med dem. Att till och med kamphonor kan man inte ha tillsammans med kamphanen. I naturen stöter de aldrig på varandra förutom när de ska leka. Om jag var du skulle jag låta han gå själv. Kanske med några snäckor? Eller att du lämnar tillbaka han i butiken eller ger han till någon som har ett kar han kan gå själv i. Lycka till. Hoppas det löser sig :)

conversano
2019-01-04 11:44
#5

Håller med om att du borde flytta på kamphanen. Rent logiskt borde inte antalet honor i ditt akvarium spela in på din hanes beteende. Som ensamlevande fiskar ger social interaktion med individer av samma art inte någon positiv effekt,  och dessutom är kampfiskar inte harembildande. Hanar försöker istället leka med så många honor som möjligt. De skyddar alltså inte sina honor efter parning, utan jagar iväg dem. Därför fortsätter han vara aggressiv/uppvakta andra fiskar, trots att det finns honor. Detta innebär ännu mer stress för fiskarna när de ändå hålls ihop eftersom de naturligt är mer aggressiva på grund av selektiv avel på kamplystna individer.

Lillräkanf
2019-01-04 12:19
#6

Intressant att veta att det gått bra för såpass många.. Men precis som conversano skriver så är det stressigt för alla i vilket fall som helst. Även om man kanske inte ser det..

Annons:
NiklasTyreso
2019-01-04 21:48
#7

För många år sedan läste jag i Bollmora akvarieklubbs tidning om någon som fått tag på vildfångade kampfiskar. De vildfångade var inte alls lika aggressiva som de odlade färggranna, så han korsade vilda med färgranna och fick färgmässigt trista fiskar som trots utkorsning var aggressiva ändå. Aggressiviteten i kampfiskar verkade vara att betrakta som ett dominant anlag. De färgranna kampfiskarna härstammar från vadslagnings-kampfiskar som i århundraden avlats för att vinna så många fighter som möjligt. Århundraden av avel på de mest aggressiva fiskarna är svårt att göra ogjort trots att fiskarna nu avlas för färg, mönster och fenor.

Draken
2019-01-05 13:24
#8

#4 Du får tänka på att den tråden du hade hittat  är över 10 år gammal. Läste igenom den, och där hade man även slöjstjärtar och "trekantfiskar" ( förmodligen menar de här scalarer), och det skulle inte många komma på tanken att göra i dag.

Men lär så länge man lever, och har man  hållit på så länge som jag (mer än 30 år) och flera andra här inne, så har man lärt sig mycket genom årena.

Och jag kan ju säga att jag har haft Kampfiskhannar med andra fiskar genom åren, och det har aldrig någonsin funkat.

Man kan ha en otrolig tur att hitta en väldigt snäll kampfiskhanne, men det är ingenting man skall räkna med.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Belzebubble
2019-01-06 21:05
#9

Varför envisas man med att hålla kampfiskar med sällskap? De lever ensamma, träffar honor enbart för parning och ägnar större delen av livet till att försvara revir. Och ändå ska de ha sällskap. Visst, man kanske har en snäll hane och det funkar utan att fiskar dör. Men man berövar ju fisken dess naturliga instinkter. Och dessutom om jag minns rätt har Molly och Kampfisk två skilda krav på vattnet då Molly ska ha bräckt vatten.

Upp till toppen
Annons: