Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 999 ggr
Nexa
2019-01-02 23:55

Barnakvarium till vuxenakvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Sonen har nu tröttnat på sitt akvarium som han har haft i drygt 1 år så nu tänkte jag lägga fingrarna på det och inreda det som jag vill utan fula plastgrottor och döskallar 😅 Just nu bor där 3 kadrinaltetror och en liten Ancistrus. Min plan är att omplacera dom till någon vänlig själ och istället så är jag väldigt sugen på att ha Corydoras panda, citrontetror och sedan någon liten dvärgciklid. Akvariet är på ca 60l tror jag, det har iaf måtten 60x30x30cm. Min fråga är nu, hur många pandor och citrontetra kan jag ha utan att det blir för trångt samt får det plats med ett par dvärgciklider? Dom jag funderar på är Fjärilsciklid, kurvciklid och Apistogramma borellii På bilden är hur akvariet ser ut nu. Jag tänkte byta bottenmaterialet till sand samt köpa fler växter/flytväxter och gömställen.

Annons:
Draken
2019-01-03 10:07
#1

5  C.panda skulle du kunna ha, och du verkar veta att de måste gå på sand. Ett dvärgciklidpar borde kunna fungera, osäker på Citrontetra dock, tror de kanske vill ha lite större.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nexa
2019-01-03 22:50
#2

Jag har fått reda på att det är ett 54l jag har och då var tydligen citrontetrorna och pandorna för stora? Jag funderar ist på kolglödstetror, Corydoras habrosus och Apistogramma borellii. Men jag skulle helst vilja ha pandor då dom är så söta 😍

Lillyrod
2019-01-04 17:57
#3

Du ska helst inte ha dvärgcorydoras med Apistogramma. De sista kan bli lite sura om de leker och har yngel och då kan de skada/döda små corydoras. 

De Apistogrammorna jag har haft har inte gillat corydoras alls. Synd för jag älskar dem 😃 

Jag skulle säga att du kan ha Corydoras panda i ditt kar. Sex stycken ska det vara då för de gillar verkligen kompisar. Ge dem mycket gömställen, typ rötter de kan ligga under, eller stenar där de kan gömma sig för sura Apistogramma. Borellii är en lugn art så jag tror det funkar bra.

Kolglödstetror passar bra in med de andra. 

Du vet väl att du kan klicka på alla understrukna fisknamn så kommer du till en kort beskrivning av arten 😉 Eller kolla under fliken Lexikon längst upp på sidan.

Draken
2019-01-05 13:13
#4

Kolglödstetrorna är jättefina, de lyser upp snyggt i ett akvarium när de stimmar runt :)

Som ovanstående skriver, du kan ha panda, en 5-6 stycken. Massor av gömställen och en del växter samt sand på botten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: