Annons:
Etikettalger
Läst 1144 ggr
dundeer
12/30/18, 9:31 PM

Varför blir de så jäkla mkt alger?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som kan vara orsaken till att vattnet hos guldfiskarna ser ut såhär efter 7 dagar?! Vi har i 2 månader försökt lista ut vad det är, bytt ut intedning, tagit bort botten material, gjort hela och små vattenbyten, skrubbat oss blodiga, använt algmedel osv, men vi får inte till det! Har ni några tips? Bilden är från idag, gjorde ett helt vattenbyte för ca 6 dagar sen. Bilden visar vattnets färg väldigt bra, och ja, de är vattnet inte rutan..

Annons:
Basilusk
12/30/18, 9:43 PM
#1

Hur länge har du ljus på? Hur stort är akvariet? Hur många fiskar har du i? Vad för fisk? Hur länge har filtreringen varit igång? Hur ofta byter du vatten?

molam
12/30/18, 9:45 PM
#2

Oj oj xD Står karet direkt i solen? Filtrering? Liter? Växter?

GÖr såhär Släck ned skiten xD mata inte, låt inte den minsta  ljus komma in, släck ned och brassa på med högsta fart på pumpen, ha det helt nedsläckt och övertäckt i tre dar, och skit rent ut sagt i karet, Se sen hur det ser ut =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

dundeer
12/30/18, 9:55 PM
#3

200L, 4 guldfiskar och 2 koi , just för stunden är det utrensat på ALL inredning,Tänt max 08-22, aldrig haft direkt solljus och filtret är igång 24/7 (även bytt till en helt ny under tiden vi haft problemet) ;p

molam
12/30/18, 10:02 PM
#4

Mindre Ljustider med, är det 6-10 timmar ljus man brukar säga? Men bortset från det så släck ned helt, sen är egentligen 200 liter alldeles för litet för Koi och Guldfisk, vilket kan vara En del av problemet, men ja, släck i 3 dygn, täck även över karet, när du väl startar lyset igen så sänk ljus timmarna till 6-10, istället för 14, (8 kör vi, ibland mindre) samt att du planterar lite snabbväxande växter.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

dundeer
12/30/18, 10:44 PM
#5

Jo vi vet att de är för lite, än så länge är dom bara bäbisar och därför bor dom där, dom ska självklart få flytta till större senare :) Ja men perfekt, då ska vi testa det, tack!

Lillyrod
12/31/18, 7:10 AM
#6

Det är svävalger du fått. Det är ett rent h,,,,,,e att få ordning på. Jag höll på ett bra tag och försökte alla knep som jag fick även hel utrensning och byte av allt i karet. Tom sanden bytte jag och det hjälpte inte.

Orsaken till att det kommer är obalans mellan ljus och näring i karet. 

Till slut fick jag ge upp och köpa en uvc-lampa. Ljuset dödar cellerna så att ingen tillväxt kan ske. Den tar alltså bara alger i vattnet som kan passera lampan inte sådana som sitter fast på inredningen. Det tog 3 dagar sen var skiten borta. Man bör köra upp till en vecka för att vara säker på att inget har överlevt och det sätter igång igen. 

Det finns många olika sorter och system men den här köpte jag och den fungerar : )

www.cyberzoo.se/akvaristik/uvc-filter/green-killing-machine-24w.html

Annons:
PeG
12/31/18, 6:46 PM
#7

Huvudproblemet är dock för mycket näring tillsammans med för mycket ljus. Fiskar behöver inte ljus och de flesta växter bara 6-8 timmar. Satsa på mörkt under dagen och tänd när ni kommer hem från skola/arbete. Minska näringen genom att antingen mata mindre eller som Milan föreslog plantera snabbväxande växter. Som Lillyrod skrev så kan en UV lampa vara bra för att lösa det akuta problemet.

NiklasTyreso
1/1/19, 12:54 AM
#8

Instämmer att alger behöver näring för att leva. Koi och guldisar kan väll äta och skita en hel del? De flesta har ett litet filter i burken som tar lite partiklar men i stort sett pumpas bara det näringsrika vattnet runt. Eftersom de flesta har bristfälliga filter som inte tar bort näringen tvingas de göra delvattenbyten varje vecka. Massor med snabbväxande växter som tar upp näring och kan skördas och tas ur akvariet är ett sätt att få bort näringen eller att pumpa vattnet till ett annat akvarium med enbart snabbväxande växter och sedan tillbaka till fiskarnas burk. För massa år sedan gjorde jag ett studiebesök på akvaria vatten-museum på djurgården och de hade ett sandfilter på över 1 kubikmeter men behövde aldrig byta vatten, på flera år, till sin anläggning.

Upp till toppen
Annons: