Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 914 ggr
Rebevian
12/30/18, 12:51 PM

Guldgurami hjälp

Hej,

Jag och min sambo har haft ett akvarium sedan i somras, vi fick då ärva ett par ciklider av olika slag av min bror som tröttnat på dessa fiskar och ville skaffa nya arter. Men hjälp och råd av vår lokala zoobutik köpte vi ytterligare ett par ciklider och hör och häpna, de började slåss och många dog. När vi bara hade tre stycken kvar åkte vi tillbaka till samma zoobutik som lät oss lämna in våra tre ciklider samt köpa nya fiskar till ett något rabatterat pris.

Vi var då väldigt tydliga med att vi nu endast vill ha lättskötta fiskar som är "snälla" motvarandra och inte slåss och har ihjäl varandra. Bland annat så köpte vi då fyra stycken Guldgurami. De var då helt jämngula i färgen och simmade mycket fint med varandra och det var inga problem.

Nu har tre av de mörknat rejält i färgen och blivit randiga och slåss konstant. Den som fortfarande är jämngul ligger och trycker bakom en växt och kommer bara fram en kort stund när det är dags för mat men blir då snabbt attackerad. En av de lite mörkare randiga har nu också gått och gömt sig bakom en växt för att bara komma fram snabbt när det är mat och sedan gå och gömma sig igen.

Kan det vara så att vi har haft otur och fått tre hanar som inte var könsmogna när vi köpte dem? Eller är det så att vi har blivit upplurade av vår zoobutik ännu en gång och det våldsamma beteendet är en del av artbeskrivningen?

Tacksam för svar :)

Annons:
hejkomochhjälpmig
12/30/18, 2:28 PM
#1

Ja, den arten är bråkig den med tyvärr. Hanarna brukar vara värst men även honorna kan vara riktiga terrorister.

molam
12/30/18, 9:50 PM
#2

Det är det jobbiga med Gurami, otroligt lätt att det blir bråk, jag brukar personligen inte köpa mer än 2 och då en säker hona och en säker hane, när jag gjjort så har det aldrig blivit bråk, har jag köpt fler har det slutat i massmord nämligen "/

Hur stort är akvariumet?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
1/1/19, 12:42 PM
#3

Det råder lite delade meningar om huruvida Gurami är en gruppfisk eller parfisk. Jag säger parfisk.

Man ska inte ha flera Gurami av samma sort i samma kar, om man inte har ett ordentligt stort kar. Jag hade 4 (1+3) i ett 250 liters, efter några dagar så hade jag 1 kvar. Plus att jag inte hade så mycket kvar av de andra fiskarna heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
1/8/19, 12:41 PM
#4

Jag har ett par Guldgurami i ett kar på 170 liter och de är hur lugna som helst, jag tror grejen är att de måste lära känna varandra? 🤔 i början blev honan jagad konstant men efter ett tag så slutade det.

Upp till toppen
Annons: