Annons:
Etikettväxter
Läst 1325 ggr
julia96girl
12/30/18, 12:13 PM

Begränsa cirkulationen

Jag har massa flytväxter i mitt akvarium, det täcker nästan hela ytan, men väldigt många av don har blivit bruna eller nästan vita och genomskingliga. Antar att det är pga näringsbrist så har börjat att ta i växtnäring och ska se om det blir bättre. Men har läst att flytväxter inte tycker om cirkulation mycket heller och mina fiskar har även svårt att se maten pga flytväxterna så jag skulle vilja sätta något vid ytan vid pumpen som gör att flytväxterna inte kan flyta dit och känna av cirkulation så mycket och så att det blir iallafall ett litet hörn utan några växter så att fiskarna även kan se sin mat där lättare. Men vet inte hur jag ska göra det. Om jag sätter en rot i vattnet så kommer ju den också bara flyta runt och har läst att man kan ta en luftslang i en cirkel med växterna i men jag har alldeles för mycket flytväxter för det. Någon som har tips på vad som kan funka?

Annons:
hejkomochhjälpmig
12/30/18, 2:36 PM
#1

Om det handlar om lite större flytväxter så kan kan ta en fiskelina och knyta fast i två sugproppar. Placera linan spänd vid ytan så att den håller flytväxterna på den sidan av linan som du vill ha dem på.

Lillyrod
12/30/18, 5:32 PM
#2

Flytväxter klarar lite cirkulation. Jag tror det är näring och ljus som behövs istället. 

Tänk på att cyano gillar stillastående vatten. Jag fick ett rejält utbrott när jag hade så mycket flytväxter att de låg helt stilla i ett hörn. Man bör röra runt en gång ibland så att de får flyta iväg och ändra position : )

julia96girl
12/30/18, 7:19 PM
#3

Det är inte jättestora flytväxter, tror det är andmat dom heter. Men tack för tipset, ska testa det och se hur det blir. Ljus får dom varje dag så det är nog näring dom behöver men jag håller på och tar bort döda blad lite varje dag och ger näring så förhoppningsvis ska dom se bättre ut. Kommer iallafall massa nya blad hela tiden. Behöver nästan någon växtätande fisk som äter upp dom snart haha Okej, visste inte det om cyano, tack för tipset. Ska komma ihåg det :)

Draken
1/1/19, 12:37 PM
#4

Om det är andmat, så se till att de inte tar över karet helt 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

julia96girl
1/8/19, 12:17 PM
#5

Ja andmaten tar nästan över karet, sjukt hur mycket och fort det sprider sig :o Finns det någon fisk, snäcka, räka eller något som äter andmat och som man kan ha i ett 54L kar? Eller är det bara att slänga lite varje dag?

Hageraset
1/8/19, 12:25 PM
#6

guldfiskar äter andmat men försöker du stoppa ner en sån i ett så litet kar så kommer de ta mer plats än andmaten ;) glada blir de nog inte heller.

Själv kastar jag ut andmaten genom fönstret vid varje vattenbyte.

Annons:
Draken
1/9/19, 10:07 AM
#7

#5 Tror inte det är någon fisk som äter andmat och som passar i 54 liter. Du får helt enkelt kasta en näve, eller två imellan varven, eller ge bort till någon som kanske har fiskar eller sköldpaddor som äter det  ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
1/9/19, 4:58 PM
#8

Man kan ju vilja ha en del av ytan garanterat fri från växter även om man är en flitig andmat-trimmare…

Ta en slang (tunn syre-slang eller -rör fungerar fint) och gör en ögla och släng i. Ser snyggt och prydligt ut tycker jag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: