Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Sjukdomar

Sjuk diskus

2018-12-27 09:53 #0 av: Goerleena

Min ena diskus har dragit sig undan och äter inte. Såg idag två utstående prickar på den. Vågar man sätta diskus i saltbehandling?

Anmäl
2018-12-27 11:13 #1 av: Rovfisk

Att den drar sig undan och vägrar äta är tydliga tecken på att den inte mår bra. Ser "utväxterna" på  sidan på bilden, men kan inte påstå att jag har sett något liknande förut. Kan vara parasiter eller svamp.

Har aldrig saltbadat Diskusar, har för mig att jag läst eller hört någonstans att man inte skall saltbada en diskus, men jag kan missminna mig eller blanda ihop det med något annat.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-12-27 22:24 #2 av: Basilusk

Äter de andra i gruppen? Vad matar du med? Hur ofta matar du och hur mycket? Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket? Vad har du för temperatur?

Hur länge har du ljuset tänt i akvariet? Tim/dag?

Anmäl
2018-12-27 22:25 #3 av: Basilusk

Kan du få fram en bättre bild på utslagen som den har?

Anmäl
2018-12-28 19:18 #4 av: Goerleena

De var borta idag😊

Anmäl
2018-12-28 19:28 #5 av: Basilusk

Är han pigg i dag? Äter han?

Anmäl
2018-12-28 19:50 #6 av: Goerleena

Alla är lite lugna o stillsamma idag så svårt att säga. Men tror jag stressat upp dem för mkt sista veckan så släcker ner mer nu och låter de vara ifred bara ett tag nu. De ser friska ut i övrigt.

Anmäl
2018-12-28 20:01 #7 av: Basilusk

Får jag fråga vad du matar med?

Mina fick jag ganska enkelt att äta från handen.

Anmäl
2018-12-28 20:06 #8 av: Goerleena

Det gjorde mina med innan men senaste två veckorna så har de blivit skyggare av nån anledning. Matat med fryst diskusmix, svarta mygglarver främst. Köpte fling o granulat men det äter de inte. Nu har jag gjort eget men inte börjat ge dem av det än.

Anmäl
2018-12-28 20:34 #9 av: Basilusk

Jag matar inte mina med mygglarver alls.
Diskusmix, artemia, granulat och egenlagat

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.