Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 932 ggr
KarinP77
2018-12-21 06:39

Gurami med Iridovirus?

Finns det bot? Smittar han de andra fiskarna? Är det avlivning som gäller?

Annons:
Draken
2018-12-21 07:58
#1

Känner inte till Iridovirus, så jag har ingen aning om huruvida det smittar eller inte. Men du måste väl kunna googla ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-12-21 08:51
#2

En snabb sökning säger att viruset finns i en stor andel av framförallt kommersiellt odlad Dvärggurami. Det är smittsamt åtminstone till andra dvärgguramis. I ett antal fall har det inte smittat till andra typer av guramis så det verkar lite oklart. En rapport talar om infektion av Platy odlad i Australien. Dödligheten är hög och det finns sannolikt inget botemedel. Innan jag skulle avliva så skulle jag dock tillbringa lite mer tid på sökningar men jag antar att du gjort det redan eftersom du kom upp med en väldigt specifik diagnos. Särskilt då åtminstone en vetenskaplig publikation hävdade att diagnos säkert kan ställas genom obduktion av lever och mjälte alternativt med PCR.

KarinP77
2018-12-21 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lade ut en bild på honom i en fb grupp och där fick jag ett svar av en person vars alla dvärgguramis alltid drabbats av sjukdomen, men tänkte om det fanns fler som hade mer info om det. Jag har googlat och hittar egentligen bara utländska forskningsrapporter. Läste i en av dom att fjärilsciklider också kan drabbas och vi har ju även såna i akvariet.

Draken
2018-12-22 12:04
#4

Jag kollade runt på nätet jag också, men hittade ingen ny information än det du själv hade kommit fram till. Det står inte mycket om just denna sjukdom, vilket jag tycker är lite konstigt, eftersom det verkar vara en ganska vanlig förekommande sjukdom på Dvärggurami.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: