Annons:
Etikettallmänt
Läst 682 ggr
EmiliaBlomqvist
2018-12-13 17:06

Nystart

Ska ev starta upp mitt gamla 57-60 l kar på ett äldreboende. Det var några år sedan jag hade igång det. (Har 190L nu så är inte helt nybörjare). Vill ändå ha tips och råd! Det behöver skuras, medel? Hade mkt ”hårda” gröna fläckar på det. Filter, pump, glimtändare, lysrör behöver bytas (juwel) Tips? Frågar i butiken annars. Förslag på fiskar och växter?

Annons:
Galaxy86
2018-12-13 17:44
#1

Små fiskar Som Guppy eller neon tetra?

Pokemon hundar och konst

Mateoz
2018-12-13 22:26
#2

Skulle inte använda starka rengöringsmedel till rengöring av akvariet, ättiksprit och vatten brukar rekommenderas och det är helt ofarlig som rengöringsmedel. 

Några tips är att skaffa ett tillräckligt stort filter, se till att inte överbelasta akvariet, börja med endast några få fiskar och öka fiskantalet långsamt. Skaffa mycket snabbväxande växter, ett tips är t.ex hornsärv, vattenpest och hygrophila polysperma. Kolla gärna växtlexikonet (länk nedanför). Läs på om olika fiskarter innan du skaffar dem och lita inte helt på vad djuraffärerna säger. Alltför många djuraffärer ger ut felaktig information och/eller endast tänker på att sälja så mycket som möjligt. Läs också gärna på om "the nitrogen cycle" om du inte redan känner till den. 

Angående lysrören, juwel har speciella mått på sina rör så köp lysrör från juwel för att vara på den säkra sidan att dem passar i rampen. 

Har du några speciella önskemål på fiskarna? Kanske galaxyrasboror kunde vara något?

Länk växtlexikon: https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon

usvead
2018-12-14 08:07
#3

Det är inte min mening att låta som en domedagsprofet men "allmänna" kar har en tendens att bli lite bortglömda. Personal slutar, de nya kanske inte har kunskapen eller intresset. De boende är alltid prio ett och som det tyvärr ser ut på många äldreboenden idag så är det kort om tid mycket p.g.a. att det saknas personal och det kan få till följd att man inte hinner med skötseln av akvariet i den utsträckning man skulle vilja.

Bortsett från det så skulle jag satsa på fiskar som inte ynglar av sig så lätt så att problemet med - Vad ska vi göra med alla yngel? minimeras.

EmiliaBlomqvist
2018-12-15 22:18
#4

❤️ det blir inte bortglömt..

Upp till toppen
Annons: