Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 908 ggr
PeG
2018-12-12 20:18

Hantelciklid matvägrar

En av mina hantelciklider vägrar att äta annat än levandefoder och fryst foder som tex mygglarver, vuxen artemia etc Den äter inte flingor, pellets, ärtor eller andra grönsaker. Även efter några dagar utan mat så vägrar den. Den simmar fram och tittar på maten men äter inte. Den har en sämre tillväxt än övriga och något skyggare vid rörelser utanför akvariet. I övrigt uppför den sig normalt. Vattnet är bra med regelbundna vattenbyte och inte mätbara halter nitrit. Några förslag på åtgärder?

Annons:
Draken
2018-12-14 10:09
#1

Min första tanke var att endast mata med pellets,flingor och annan "torr" mat.

Ser att den inte heller äter efter några dagar, men du kanske ska ha is i magen och fortsätta mara med annan mat, Den borde ju äta om den blir riktigt hungrig kan man tycka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2018-12-15 17:31
#2

Har du inte redan provat detta så kan du testa att låta lite pellets ligga och dra i röda mygglarver ett tag innan matning, så att pelletsen drar åt sig smaken av röda mygglarver.

PeG
2018-12-15 18:22
#3

Det har jag inte testat. Är röda bättre än övriga? Försöker normalt undvika röda pga att de är så allergiframkallande.

hejkomochhjälpmig
2018-12-15 20:04
#4

Man brukar använda röda mygglarver till detta då de flesta fiskar är heltokiga i dem, så med röda mygg är det större chans att de faktiskt äter upp pelletsen.  Men du kan självklart testa med annat smakligt frysfoder istället, något som din matvägrare tycker extra mycket om kanske? :)

Denna kommentar har tagits bort.
PeG
2018-12-18 18:53
#6

Jag hittade en pellet han äter. Organix super kelp pellets. De innehåller kelp,hel lax, hälleflundra, torsk, hela räkor, hel sill och vetemjöl som bindemedel. Han är fortfarande långsammare ön övriga och tittar noga på varje pellet innan han äter vilket gör att han missar många eftersom övriga kastar sig över maten men han äter i alla fall.

Annons:
Draken
2018-12-18 21:48
#7

Vad skönt att du har hittat en mat som han äter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: