Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar

Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Sjukdomar

Choklad ciklider kliar sig.

2018-12-12 17:53 #0 av: Saab95

Hej.
Mina 2 av mina ciklider kliar sig lite mot botten och mot stenar.
Kan detta vara första stadiet i vita pricksjuka?
Mvh

Anmäl
2018-12-12 18:51 #1 av: Lillyrod

Gör de det hela tiden eller bara ibland t ex efter matning? Om de gör det mest hela tiden så skulle jag börja med ett vattenbyte. Det är det man ska prova först när fiskarna uppför sig konstigt.  De flesta gångerna hjälper det.

Jag har bara haft vita prick en gång men kommer inte ihåg att de kliade sig alls då.

Anmäl
2018-12-12 19:35 #2 av: PeG

Det finns olika möjliga förklaringar som parasiter och olika sjukdomar men också bara att något irriterar deras hud. Ett vattenbyte är som sagt nästan alltid en bra start när något inte är som det ska.

Anmäl
2018-12-12 21:14 #3 av: Saab95

Jag ska göra ett vattenbyte direkt, dom kliar sig inte hela tiden men sett ett par gånger under dagen.
Mvh

Anmäl
2018-12-13 11:46 #4 av: Rovfisk

Kan vara parasitangrepp. har du kollat vattenvärdena ?

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.