Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1143 ggr
Sebastian0403
12/9/18, 7:21 PM

Trigga fjärilsciklid lek

Nu har mina fjärilsciklider inte lekt på en månad ungefär, vissa såg mitt gamla inlägg som jag inte hittar när det finns en video när dom leker fel och äggen blev uppätna Men hur ofta leker dom och finns det någon som kanske kan trigga en lek?

Annons:
PeG
12/9/18, 8:38 PM
#1

Med många fiskar kan man stimulera lek med ett vattenbyte till något svalare vatten. Vet inte om det fungerar på fjärilar. Vissa triggas också av levandefoder eller möjligen frysfoder. Inte nyttigare men sannolikt roligare / godare.

Sebastian0403
12/9/18, 8:47 PM
#2

Okej, ja men levande foder brukar dom få två gånger per månad, som kommet från ynglerna av platysarna så jag låter bara dom föda och så brukar fjärilarna äta upp dom, Jag gjorde ett svalare vattenbyte vi får se hur det går då :)

Sebastian0403
12/10/18, 8:18 PM
#3

Nyss så såg jag min Fjärilsciklid hona lägga äggen Och hanen bespruta dom Och oj om dom har blivit aggressiva Men dom har fortfarande inte lyckats lägga dom rätt Äggen liker fortfarande precis under filtrets insug bland all sand i akvariumet och inte på den halv meterslånga stenen jag köpte till dom Finns det något sätt jag kan hjälpa dom fatta vart dom ska lägga äggen?

PeG
12/10/18, 9:57 PM
#4

Sannolikt vill de ha skydd när de leker därav att de vill vara under filtret. Antingen kan du flytta stenen till under filtrer där de vill leka alternativt försök skapa ett roliga ställe genom att ha växter eller annat i närheten av där stenen är.

Sebastian0403
12/10/18, 10:01 PM
#5

Stenen är helt omringad av växter Ganska täta växter också

Draken
12/11/18, 7:06 AM
#6

#5 Det är nog därför de har valt att leka där. Fjärilscikliden är öppna substratruvare, men de vill ändå ha en skyddad plats för rommen, och sedan ynglen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Sebastian0403
12/11/18, 7:07 AM
#7

Jaha, Så det är väll bara vänta och se?

Upp till toppen
Annons: