Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Förlossning /BB/ barnkammare

Trigga fjärilsciklid lek

2018-12-09 19:21 #0 av: Sebastian0403

Nu har mina fjärilsciklider inte lekt på en månad ungefär, vissa såg mitt gamla inlägg som jag inte hittar när det finns en video när dom leker fel och äggen blev uppätna
Men hur ofta leker dom och finns det någon som kanske kan trigga en lek?

Anmäl
2018-12-09 20:38 #1 av: PeG

Med många fiskar kan man stimulera lek med ett vattenbyte till något svalare vatten. Vet inte om det fungerar på fjärilar.

Vissa triggas också av levandefoder eller möjligen frysfoder. Inte nyttigare men sannolikt roligare / godare.

Anmäl
2018-12-09 20:47 #2 av: Sebastian0403

Okej, ja men levande foder brukar dom få två gånger per månad, som kommet från ynglerna av platysarna så jag låter bara dom föda och så brukar fjärilarna äta upp dom,
Jag gjorde ett svalare vattenbyte vi får se hur det går då :)

Anmäl
2018-12-10 20:18 #3 av: Sebastian0403

Nyss så såg jag min fjärilsciklid hona lägga äggen
Och hanen bespruta dom
Och oj om dom har blivit aggressiva
Men dom har fortfarande inte lyckats lägga dom rätt
Äggen liker fortfarande precis under filtrets insug bland all sand i akvariumet och inte på den halv meterslånga stenen jag köpte till dom
Finns det något sätt jag kan hjälpa dom fatta vart dom ska lägga äggen?

Anmäl
2018-12-10 21:57 #4 av: PeG

Sannolikt vill de ha skydd när de leker därav att de vill vara under filtret. Antingen kan du flytta stenen till under filtrer där de vill leka alternativt försök skapa ett roliga ställe genom att ha växter eller annat i närheten av där stenen är.

Anmäl
2018-12-10 22:01 #5 av: Sebastian0403

Stenen är helt omringad av växter
Ganska täta växter också

Anmäl
2018-12-11 07:06 #6 av: Rovfisk

#5 Det är nog därför de har valt att leka där. Fjärilscikliden är öppna substratruvare, men de vill ändå ha en skyddad plats för rommen, och sedan ynglen.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.