Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1219 ggr
Madebrink
12/3/18, 11:12 PM

Bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har nu ännu en fisk som inte mår bra, är över i ett eget kar. Vad kan det vara för fel? Guppyhona som endast befinner sig i samma kar som malar, pansarmalar och andra guppys. Även en annan mal av något slag (kanske kan lägga upp ännu en bild?) Även en Silvertippstetra som tidigare var i samma kar som blivit av med nästan hela stjärtfenan. Ska se om jag kan lägga in en bild på det också. Tacksam för svar på vad det kan vara och vad jag kan göra åt det!!

Annons:
Madebrink
12/3/18, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på en fisk i akvariet. Kan den ha orsakat skadorna?

Madebrink
12/3/18, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här kommer en bild på tetran, fyllde i konturerna för att det skulle vara lättare att se.

fiskargrabben
12/3/18, 11:54 PM
#3

Ser inte alls bra ut dedär. Vad är det för malar du har och hur stora är dom i jämförelse? Hade även malarna haft fenskador hade kunnat misstänka fenröta av något slag eller infektion. Kom skadorna över natten eller har dom gradvis försvunnit? Jag har aldrig sett/hört att malar ska lyckas åstadkomma så omfattande skadoa som din Guppy har.

Draken
12/4/18, 7:13 AM
#4

Det ser ut som ett bett över ryggen på Guppyn.

Du skrev att du även hade en annan mal, vet du vad det är för mal ?

Varken Guppy, pansarmalar eller tetror kan åstadkomma den skadan som din guppyhona har. Möjligen att Botian kan bita till, men jag har inte hört talas om att de gör det.

Har själv Zebrabotia i ett av mina kar, och de rör inte fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Madebrink
12/4/18, 8:36 PM
#5

Vi har bara Ancistrus malar och några slöjfenor men de är små, max 5 cm. Det var bara skador så direkt utan att vi märkt det tidigare. Tetran blev först av med större delen av fenan och vi gav den ett litet saltbad och den kändes mycket piggare sedan. Efter en vecka ungefär så såg vi det här på guppyhonan. Vilket ser ut som ett bett men vi har ingen fisk stor nog att orsaka det egentligen. Vi ser fortfarande inget annat på någon annan fisk. Vi vet verkligen inte vad det är eller hur vi ska behandla.

Draken
12/5/18, 5:43 PM
#6

Hmm, ja ingen  av de fiskarna du räknar upp kan bita till så ordentligt. För det ser ut som om någon har tagit en rejäl tugga över ryggen på henne.

Verkar hon besvärad av det (ha ont, problem att simma, äta etc.) ? Jag skulle nog ha avlivat om det vore min och hon visade tecken på att hon plågas av såret. Annars så kan ni ju lägga henne i saltbad i 30 sekunder, om inte annat så för att ta död på eventuella svampsporer som gärna bildas i sånna sår.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
molam
12/5/18, 6:12 PM
#7

Om ena ancistrusen är sjukt elak så kan den vara den skyldiga, hade en otroligt elak Ancistrus hona, hon tog ihjäl det mesta i mitt kar, betten liknande de där, men hela fenor var inte borta :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Madebrink
12/9/18, 8:45 AM
#8

Vi har inte märkt att någon annan fisk/mal är elak men det behöver inte ske när vi tittar heller… Varken guppyn eller tetran verkar ha ont, simmar som vanligt, något sämre pga mindre stjärtfena, men äter utan problem. Verkar pigga båda två, så förvånansvärt obesvärade. Vi hällde i lite salt i deras akvarium men tycker du att vi ska göra annorlunda? :)

Upp till toppen
Annons: