Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2110 ggr
dundeer
2018-12-03 14:28

Vitt "ludd" över hela fisken.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag vaknade i morse såg fisken ut såhär (dåligt bild, har bara en film), som vitt ludd eller en hinna över hela fisken. Nu har jag rört i vattnet men innan de så hängde de som långa "ludd trådar" ner från henne. Vad kan de vara? Har inte nått i karet som jag inte brukar/har haft tidigare, gjorde ett 50% vattenbyte igår. Yttligare 2 honor gick i samma kar, dom hade inte samma ludd men lite hängiga var dom. Jag har separerat dom och dom har fått ett kort saltbad var. Nu är frågan bara, vad är det? Måste det medicineras, ska dom hållas separerade eller får dom gå tillbaka till tanken (som självklart kommer vara grundligt rengjord)?

Annons:
Sebastian0403
2018-12-03 15:34
#1

Det är förmodligen svamp Om jag inte har fel Men om det är svamp måste du medicinera och det är snabbt Lägg henne i en 5l plast låda eller nästan vad som helst som är 5 liter funkar och medicinera mot svamp Medicinen finns nästan att köpa i vilken djurbutik som helst

Lillyrod
2018-12-03 17:58
#2

Har alla varit i samma kar behöver man inte flytta dem. All flytt ger onödig stress så det ska man inte göra som första åtgärd.

Saltbad brukar hjälpa mot svamp men det ser inte ut som trådar. Det ser mer ut som vitt ludd på kroppen.

Ett rejält vattenbyte är vad man brukar börja med när något är fel. Ofta när det gäller utsidan på fisken så är det något knas med vattnet. Kollat nitrit på sistone?

dundeer
2018-12-04 09:11
#3

Alla tester så bra ut, pratade med "våran" akvarist, han menar på att hon böt slemskickt eftersom värderna efter vattenbytet var lite för annorlunda jämfört med tidigare. Men vi gjorde ett litet vattenbyte och ska försöka igen senare idag efter nya tester :)

Lillyrod
2018-12-04 19:00
#4

Jag har aldrig hört talas om att de byter slemskiktet. Att vattnet är så skadligt så att det lossnar däremot har jag hört om  men inte på senare tid. 

Hoppas det går bra för fisken : )

dundeer
2018-12-04 22:20
#5

#4 jag har inte heller riktigt hört det, men han såg filmen och vi berättade vad vi gjort och hur hon och dom andra mådde, och han var säker säker på sin sak, hon har inte vart "luddigt" nå mer sen jag tog upp henne ur karet så vi får se hur de går, skrubbade rent och gjorde nytt i karet igår kväll, får stå till sig till imorgon kväll, mår hon bra och proverna ser bra ut får dom flytta tillbaka :)

Draken
2018-12-05 17:57
#6

Vitt ludd brukar oftast vara svamp. Men frågan är …Vad är det som orsakar svampen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
dundeer
2018-12-07 00:02
#7

#6 men kan de försvinna bara sådär? Hon är tillbaka i sitt vanliga kar,varken hon eller nån annan har fått det igen och är pigga å glada :)

Draken
2018-12-08 11:30
#8

Det vet jag inmte. Men det är ju bra att det har försvunnit, så får man hoppas att den inte får tillbaka svampen (eller vad det nu var) :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: