Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

Hjälp? Maskar?

2018-12-02 09:15 #0 av: Sebastian0403

Tittade nu snabbt på akvariumet när jag skulle mata och så såg jag en stor hög met vita saker set ut som larver behöver hjälp nu
Är det farligt
Hur får jag bort dom

Anmäl
2018-12-02 10:07 #1 av: Sebastian0403

Och nu har dom även flyttat lite på sig så nu är det en klump av dom

Anmäl
2018-12-02 11:04 #2 av: Rovfisk

Ser ut som Planaria eller nematoder. Planaria är ofarliga, men Nematoder tar död på snäckor och vissa räkor.

Var svårt att se på bilden, men jag zoomade och det såg ut som de hade litet "trekantigt" huvud, kan det stämma ?

https://www.google.com/search?q=planaria+aquarium&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiok_L-8YDfAhXGDywKHUljDGEQ_AUIDigB&biw=1400&bih=893#imgrc=9nfmgc9czjwQlM:

https://www.google.com/search?q=nematoder&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjSzsaZ8oDfAhWIh6YKHU2MAz8Q_AUIDigB&biw=1400&bih=893#imgdii=2RUtzDlg0oEeOM:&imgrc=LCby05g4gNfHGM:

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-12-02 12:21 #3 av: Lillyrod

Är det inte planaria som tar död på snäckor och i viss mån räkor? Jag skulle tro att om du släpper ut de där så käkar fiskarna upp dem. De kommer oftast av övermatning. 

Var mer sparsam med matningen så kommer de att försvinna.

Anmäl
2018-12-02 12:28 #4 av: Sebastian0403

Okej tack!
Jag flyttade lite på yngelboxen som jag har när jag ska släppa i nya fiskar och då kom fjärilscikliderna och käka upp dom direkt
Men tack så mycket och jag får väll dra ner lite på maten då ;)

Anmäl
2018-12-02 12:28 #5 av: Sebastian0403

Och ja dom hade som ett litet trekantigt huvud

Anmäl
2018-12-03 08:21 #6 av: Rovfisk

#3 Jo det kanske det är, blev osäker nu. En utav sorterna tar död på snäckorna och vissa räkor.

#4 #5 Vad bra att Fjärilarna tuggade i sig dem :) Hade de trekantigt huvud så är det nematoder.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl