Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 776 ggr
Kattkyra
12/1/18, 11:01 AM

Grotta i modellera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det att göra grottor till akvariumet i lufttorkande lera? Jag har rahmqvist modelling clay. Vilka olika typer av material går det att göra grottor av?

Annons:
72mm
12/1/18, 11:35 AM
#1

Jag tror få leror som lufttorkar är vattenfasta. Dessutom vill du ju troligen inte att den släpper ut något i vattnet. 

Jag skulle kunna tänka mig att använda cernit-lera, men kan inte garantera att något otäckt inte händer efter längre tid i vattnet. Har inte testat själv. 

Möjligtvis skulle du kunna lacka leran efter den torkat, men även det kan vara lite vanskligt.

För fiskar/räkors del fungerar nog små krukor eller plastbyttor minst lika bra, det är bara om man har väldigt specifika krav på form eller utseende som det är aktuellt att göra egna grottor.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
12/1/18, 4:08 PM
#2

Håller med #1 här. Lera "smälter" ju när den kommer i kontakt med vatten en längre tid.

Jag är inte alls inne på detta, men däremot så tror jag att det finns en lack, som är akvariesäker, som man kan lacka med efteråt …men som sagt, jag är inte alls säker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
12/1/18, 7:11 PM
#3

De flesta som modellerar saker till karen brukar nog använda frigolit och sedan lacka över. Troligtvis går det att lacka över mer osäkra material med, men jag hade inte chansat.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillräkanf
12/1/18, 9:54 PM
#4

Jag skulpterar med lera ibland och lufttorkad lera är inte vattensäkert. Så den kommer lösas upp i akvariet. Det finns olika typer av leror som dock är det! Men de ska man baka i en special ugn på mycket hög värme och sedan lacka.. Cernit eller fimo lera är vattensäkert men jag vet inte hur det håller om man har den konstant i vattnet..

Upp till toppen
Annons: