Annons:
Etikettalger
Läst 1591 ggr
[Justde_]
2018-11-29 10:45

Tofsalger

Jag såg till min stora fasa att en växt är drabbad av små tofsalger , slängde växten direkt . Men hur ska jag göra nu ? Har läst att det finns bara en sak och det är att sanera hela akvariet :( ? Siamesiska algätare är inte ett alternativ tyvärr . 190 liter med 5 Platy och två små slöjancitrius . 25 grader . Ljus 8 timmar , Nystartat, varit igång i ca 4 veckor , första vattenbytet igår . Nitrit 0 mätt i går .nitrat 12,5 förra veckan Har även gröna prickiga alger på rutan och en del växter men dom oroar jag mig inte för . Har aldrig haft tofsalger innan heller i mina andra akvarium . Vad ska jag göra ?

Annons:
Xseros
2018-11-29 14:09
#1

De gröna algerna är ofarliga och är snarare en fråga om hur mycket du stör dig på dem. Vrf är inte siameser ett alternativ? Har för mig att de är ganska duktiga på tofsalger


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Justde_]
2018-11-29 14:31
#2

#1 precis som jag skrev så oroar jag mig inte för dom gröna algerna ! Utan var mer att beskriva akvariet . Tycker att dom blir för stora för mitt akvarium och dom faller inte mig i smaken heller . Och vill helst utrota anledningen av tofs inte bara ta bort symtomen :)

PeG
2018-11-29 15:46
#3

Med ljus 8 timmar så är mängden tillgängliga näringsämnen nästa punkt. Det är inte helt ovanligt med algproblem vid uppstart. Fler växter gärna snabbväxande för att ta bort näringsämnen ur vattnet i kombination med att växterna måste få det de behöver för att trivas vilket kan innehålla tillförsel av näring. Växter kräver generellt bättre tillgång på flera olika näringsämnen medan alger växer bra på mycket nitrat och lite fosfor. Paradoxalt nog kan detta betyda att du måste tillföra näring som är begränsande för växterna för att algerna ska få mindre näring. Jag skulle dock börja med bara fler snabbväxande växter. När akvariet kommit i balans så kan du ta bort dem eller byta mot sådana som växer långsammare.

[Justde_]
2018-11-29 15:54
#4

#3 tack då börjar jag med det , ska jag skippa pmdd då ? Eller ska jag fortsätta med pmdd ? Mätte nitrat idag och det ligger fortfarande på 12,5 enligt dropptest

PeG
2018-11-29 16:34
#5

Andra är bättre på växter än jag men med ett relativt högt nitratvärde så skulle jag i alla fall överväga att inte tillsätta kväve. Tillförsel av andra näringsämnen kan behövas för att växterna ska trivas.

usvead
2018-11-29 17:57
#6

Jag har gullranka uppsatt på väggarna ovan alla akvarier och med rötterna i vattnet. Så här ser rötterna ut i ett av karen. och har så gjort en längre tid. Växterna bredvid är inte drabbade så jag vet inte om man behöver bli så väldigt oroad.

Annons:
Draken
2018-11-30 10:14
#7

Siameser är grymma på att hålla efter tofsalger, har dem i 2 av mina kar. Men eftersom du inte tycker om dem, så är bästa alternativen som beskrivet ovan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Justde_]
2018-11-30 14:59
#8

#5 tack för råden ! #6 såg igår kväll att flera växter är drabbade . Dock är dom väldigt små tofsarna alltså . :( #7 ja precis , tänker också att dom blir förstora i mitt akvarium ? 190 litet hörn . Jag vill ju gärna ha annat där i också 🤗

Maleficum
2018-11-30 23:21
#9

Tycker mina räkor håller nere mitt tofsalgs bestånd ordentligt om det är ett alternativ också :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Xseros
2018-12-01 00:29
#10

Tror plqtysarna kan mumsa i sig räkorna


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Justde_]
2018-12-01 06:36
#11

#9 kanske ska satsa på amano då :) #10 kanske det , jag har haft amano tidigare med Platy och det gick bra . Beror väl på om man hittar lite större exemplar :)

Maleficum
2018-12-01 09:36
#12

#10 Beror ju lite på hur mycket växter och gömslen man har också. Har själv inga problem att ha crystal räkor i samma kar som mina scalarer eftersom hälften av karet enbart är gömslen och växter :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: