Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Alger

Tofsalger

2018-11-29 10:45 #0 av: Justde_

Jag såg till min stora fasa att en växt är drabbad av små tofsalger , slängde växten direkt . Men hur ska jag göra nu ? Har läst att det finns bara en sak och det är att sanera hela akvariet :( ? Siamesiska algätare är inte ett alternativ tyvärr . 190 liter med 5 platy och två små slöjancitrius . 25 grader . Ljus 8 timmar , Nystartat, varit igång i ca 4 veckor , första vattenbytet igår . Nitrit 0 mätt i går .nitrat 12,5 förra veckan Har även gröna prickiga alger på rutan och en del växter men dom oroar jag mig inte för . Har aldrig haft tofsalger innan heller i mina andra akvarium . Vad ska jag göra ?

Anmäl
2018-11-29 14:09 #1 av: Xseros

De gröna algerna är ofarliga och är snarare en fråga om hur mycket du stör dig på dem. Vrf är inte siameser ett alternativ? Har för mig att de är ganska duktiga på tofsalger

Anmäl
2018-11-29 14:31 #2 av: Justde_

#1 precis som jag skrev så oroar jag mig inte för dom gröna algerna ! Utan var mer att beskriva akvariet . Tycker att dom blir för stora för mitt akvarium och dom faller inte mig i smaken heller . Och vill helst utrota anledningen av tofs inte bara ta bort symtomen :)

Anmäl
2018-11-29 15:46 #3 av: PeG

Med ljus 8 timmar så är mängden tillgängliga näringsämnen nästa punkt. Det är inte helt ovanligt med algproblem vid uppstart.

Fler växter gärna snabbväxande för att ta bort näringsämnen ur vattnet i kombination med att växterna måste få det de behöver för att trivas vilket kan innehålla tillförsel av näring.

Växter kräver generellt bättre tillgång på flera olika näringsämnen medan alger växer bra på mycket nitrat och lite fosfor. Paradoxalt nog kan detta betyda att du måste tillföra näring som är begränsande för växterna för att algerna ska få mindre näring.

Jag skulle dock börja med bara fler snabbväxande växter. När akvariet kommit i balans så kan du ta bort dem eller byta mot sådana som växer långsammare.

Anmäl
2018-11-29 15:54 #4 av: Justde_

#3 tack då börjar jag med det , ska jag skippa pmdd då ? Eller ska jag fortsätta med pmdd ? Mätte nitrat idag och det ligger fortfarande på 12,5 enligt dropptest

Anmäl
2018-11-29 16:34 #5 av: PeG

Andra är bättre på växter än jag men med ett relativt högt nitratvärde så skulle jag i alla fall överväga att inte tillsätta kväve. Tillförsel av andra näringsämnen kan behövas för att växterna ska trivas.

Anmäl
2018-11-29 17:57 #6 av: usvead

Jag har gullranka uppsatt på väggarna ovan alla akvarier och med rötterna i vattnet. Så här ser rötterna ut i ett av karen. och har så gjort en längre tid. Växterna bredvid är inte drabbade så jag vet inte om man behöver bli så väldigt oroad.

Anmäl
2018-11-30 10:14 #7 av: Rovfisk

Siameser är grymma på att hålla efter tofsalger, har dem i 2 av mina kar. Men eftersom du inte tycker om dem, så är bästa alternativen som beskrivet ovan.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-11-30 14:59 #8 av: Justde_

#5 tack för råden !
#6 såg igår kväll att flera växter är drabbade . Dock är dom väldigt små tofsarna alltså . :(

#7 ja precis , tänker också att dom blir förstora i mitt akvarium ? 190 litet hörn . Jag vill ju gärna ha annat där i också 🤗

Anmäl
2018-11-30 23:21 #9 av: Maleficum

Tycker mina räkor håller nere mitt tofsalgs bestånd ordentligt om det är ett alternativ också :)

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-12-01 00:29 #10 av: Xseros

Tror plqtysarna kan mumsa i sig räkorna

Anmäl
2018-12-01 06:36 #11 av: Justde_

#9 kanske ska satsa på amano då :)

#10 kanske det , jag har haft amano tidigare med platy och det gick bra . Beror väl på om man hittar lite större exemplar :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.