Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 794 ggr
KarinP77
11/29/18, 9:25 AM

Otocinclus eller Ancistrus

Vilken av arterna ska vi välja? Personligen tycker jag ancistrusen blir stor och lite obehaglig, och hade hellre haft ett stim ottosar som hjälp med algbekämpning. Sambon vill hellre ha Ancistrus. Vilka erfarenheter har ni? Kan ni komma med fina råd om båda sorterna? Tack på förhand!

Annons:
blåros
11/29/18, 9:46 AM
#1

Vi har ottosar här hemma. Tycker dem är trevliga, väldigt snälla mot våra räkor, och funkar väldigt bra ihop med Kampfisk och yngel i det andra karet. Jag skulle absolut rösta för ottosar. :) Har ingen jätte erfarenhet av Ancistrus men dem blir ju som du säger rätt stora. Men vet inte alls så mycket om dem.

[VSK]
11/29/18, 10:01 AM
#2

Värt att tänka på gällande Ancistrus är som nämnts att de blir ganska så stora, samt att de skitar ned väldigt mkt.

Lillyrod
11/29/18, 10:05 AM
#3

Ottosar alla dagar i veckan. De går ihop med de flesta vanliga fiskar. Bara man matar dem ordentligt klarar de sig fint. De överlever inte på enbart alger men är riktigt duktiga på att hålla efter dem 😊

PeG
11/29/18, 2:27 PM
#4

Min erfarenhet av Ancistrus är att de blir lite lata när de blir stora. Min käkar nästan inte några alger längre utan ciklidpellets som nått botten, grönsaker och förstås alg wafers etc. Han jagar också levandefoder.

Xseros
11/29/18, 4:33 PM
#5

Jag säger Ancistrus då de är väldigt effektiva i ung ålder och att alla våra ottosar dog väldigt snabbt


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

C.D
11/29/18, 5:01 PM
#6

Jag säger också Ancistrus gillar deras personlighet och är grymma algätare vid ungålder

Annons:
PeG
11/29/18, 5:51 PM
#7

Jag håller med om at han var en bra algätare. Han har dock gått i pension…

Lillyrod
11/29/18, 6:07 PM
#8

Ancistrus i yngre åldrar äter alger men inte när de blir större. Då skitar de bara ner 😃

Det är inte ovanligt att Otocinclus dör när de kommer till våra akvarium. De är nära hundraprocentigt vildfångade eftersom de är mycket svåra att odla. Omställningen är då ganska stor för dem. De måste lära sig att äta algtabletter och grönsaker och det är inte så lätt. Vanligaste anledningen till att nyköpta Otocinclus dör är svält. Man får se till att de har mycket mat förutom alger när de kommer hem till en så brukar det gå bra. 

I ett av mina kar har jag ottosar som varit med från början  i det karet, de är nu över 5 år,  så har man tur och matar ordentligt så överlever de. Så mysiga fiskar!

usvead
11/29/18, 7:50 PM
#9

Otocinclus är underbara, men de behöver matas när algerna inte räcker till. Jag har haft turen att få avkommor på mina, kanske beroende på att de lever i ett kar utan glupska sambos 😉

Lillyrod
11/29/18, 7:54 PM
#10

Jag är såååå avis på dina ottosar usvead 🙂

Draken
11/30/18, 10:10 AM
#11

Ancistrus säger jag, men det beror på att jag har ciklider och större glupskare fiskar i mina akvarium. De är inga bra algätare när de blir äldre, men jag har snäckor istället, de tar hand om algerna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: