Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 769 ggr
EmiliaBlomqvist
2018-11-27 19:20

Grönt på ytvattnet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är detta? Slängde ut gröna växter som tog ”över” och fick långa ludna gröna alger. Blev bättre efter det, men nu är det grönt ”pulver” på utan igen..?

Annons:
PeG
2018-11-27 20:05
#1

Snabbväxande växter tar upp mycket näring ur vattnet. När du tog bort dem fick algerna chansen. Att ta bort algerna löser bara tillfälligt situationen. För att lösa det mer permanent så behöver du ta bort något algerna behöver dvs minska näringstillförseln (mata mindre, oftast inte ett alternativ), ta bort näring genom fler växter eller minska antalet ljustimmar (för växterna räcker det oftast med kanske 8 timmar högkvalitativt ljus).

EmiliaBlomqvist
2018-11-27 20:13
#2

Tack för råden😊

Draken
2018-11-27 22:13
#3

Ser ut att kunna vara en proteinhinna du har på ytan. Det kan man få om det är dåligt/felriktad flöde på utblåset. Såg på bilden att du har utblåset vänt nerå¨t ? Försök vänd på det så det går upp mot ytan istället, då får du förmodligen bukt med proteinhinnan.

Och som ovanstående skriver, massor med växter, och gärna snabbväxande hjälper till att hålla algerna borta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmiliaBlomqvist
2018-11-28 13:04
#4

Ok tack.. hade en växt som blev enorm, så tog bort det mesta av den, blev som sagt långa trådar från den, men har tänkt sätta i nya växter..

Draken
2018-11-28 16:00
#5

Satsa på, framförallt, snabbväxande växter. Då får du ganska snabbt bättre balans i karet också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
2018-11-28 16:51
#6

#4 Typ gälört eller dylikt? Finns en del växter som skickar ut "trådar", vilket jag tycker är skitfult, men de är bara att knipsa bort eller så knipsar du växten strax nedanför och planterar om :) Så brukar jag göra med snabbväxande växter för att få fler. I mitt gamla kar hade jag vattenpest som växte minst 50 cm i veckan så det blev snabbt en djungel 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Draken
2018-11-29 07:37
#7

M;ånga av de snabbväxande växterna skickar ut rötter fråm stammen, det ser inte så vackert ut, men det är väldigt lätt att kniosa av rötterna eller nypa av stammen. man kan , om man har tur, få upprmot 4-5 nya växter genom att knipsa av dem. Många snabbväxande tenderar att bli väldigt rangliga när de växer till, och det är ju inte så snyggt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmiliaBlomqvist
2018-12-02 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Denna tog över och började få långa ludna trådar, nu igen.. vad innebär snabbväxande växter? Mina förtvinar långsamt pga fisk.. eller normal död (om de inte växer massor)? Har köpt dyrt näringsmedel. Men inte nu längre, märker ingen skillnad

PeG
2018-12-03 06:55
#9

Hur mycket ljus har du? Dyrt näringspreparat betyder tyvärr inte alltid samma sak som bra eller komplett. Om växterna sakta dör så är det något som saknas men att säga vad är inte helt enkelt.

Draken
2018-12-03 08:48
#10

Det ser ut som näringsbrist på de högre bladen, ser ut som nån form av Svärdsplanta, och de är kinkiga och kräver endel näring, bra näring.

Microsorumen du har, hur är den planterat ? Sitter den i gruset eller på stenar/rötter ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmiliaBlomqvist
2018-12-03 21:44
#11

De högre plantorna (fredskalla) är gamla och ska bytas!, plantorna sitter i gruset. Ledsen nu när en siamensis red fox, den sista.. låg död i intaget på pumpen..😢 Varför…?

Draken
2018-12-05 17:20
#12

Microsorumen mår bättre av att knytas fast på rötter eller stenar. De vill gärna ha rötterna fria, då de hämtar näringen via vattnet och inte via gruset.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EmiliaBlomqvist
2019-01-29 22:11
#13

Minskad matning rättade till det! Har en mentor på arken zoo hjälper mig.

Annons:
Draken
2019-01-30 00:07
#14

#13 Vad bra att det rätade till sig.

Suveränt att du har personal som fakktiskt vet vad de pratar om :)  De finns, men de finns i fåtal ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dennispaddan
2019-02-02 11:06
#15

Foder som innehåller mycket äggviteämnen/fett ger lätt en hinna på ytan. Finns en liten skimmer från Eheim som bara kostar 3-400kr som löser problemet!

Upp till toppen
Annons: