Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1194 ggr
Dagnykatt
2018-11-26 20:24

Regnbågsfisk sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en regnbågsfisk sen 2 veckor som jag igår märkte att fått någon slags "vårtor" runt ögon och mun. Vårtorna ses ingen annanstans på fisken och inte heller på andra fiskar. Allt annat ok i akvariet. Vet någon vad det kan vara? Har försökt googla runt men hittar inget som passar. Vet inte om det syns så bra från bilden men jag är ju ingen fiskfotograf…

Annons:
Dagnykatt
2018-11-26 20:25
#1

Sätter ännu en till bild

Dagnykatt
2018-11-26 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
PeG
2018-11-26 20:32
#3

Vet inte riktigt. Min Google sökning kom upp med gasblåsesjuka men om det är rätt eller inte kan jag inte svara på. Hittade inga bilder att jämföra med.

Sebastian0403
2018-11-26 20:40
#4

Jag googlade på det och för mig kom det också upp gasblåsesjukan Men om det är rätt vet jag inte men här är en länk du kan titta på symptom o liknande http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/gasbubble.htm

Sebastian0403
2018-11-26 20:42
#5

Och där står det även att det kan förekomma små blåser vid munnen vid gasblåsesjukan

Dagnykatt
2018-11-26 20:47
#6

Ja det verkar ju stämma. Men vad gör jag åt det? Har temperaturen på 26 c och vattenvärden ser ok ut. De andra fiskarna trivs. Ska jag testa öppna luftgenomströmningen på pumpen så det luftas lite mera?

Annons:
Sebastian0403
2018-11-26 21:14
#7

Ett stort vattenbyte på ca 50% och sedan så öppnar du luftgenomströmningen på pumpen så det luftas mer i framtiden så borde det fixa sig

Dagnykatt
2018-11-26 21:16
#8

Jag bytte 30-40% igår, jag gör det varje vecka. Ska luftgenomströmningen vara öppen hela tiden nu eller bara någon timme åt gången? Tack för hjälpen!

Sebastian0403
2018-11-26 21:17
#9

Men innan du gör det? Hur stort är ditt akvarium och vilka fiskar simmar i de?

Dagnykatt
2018-11-26 22:22
#10

120 liters akvarium med 2 Ancistrus, 3 eldstjärtar, 2 scalarer, 1 Kampfisk, 5 platyyngel och 1 regnbågsfisk (mannen i djuraffären visste inte regnbågsfiskar var stimfiskar… )

Sebastian0403
2018-11-26 22:25
#11

Oj, lite överbefolkat, och enligt zoopet behöver eldsjätarna minst 200 liter Men testa byta 50% av vattnet och sätt på luftningen på pumpen så borde det försvinna

Dagnykatt
2018-11-26 22:34
#12

Jo jag är medveten om överbefolkningen. Fått en del felaktig info av fiskhandlaren om man säger som så… Ska testa göra som du föreslår. Lite fundersam dock över hur kampfisken gillar då hela havet stormar!?

Sebastian0403
2018-11-26 22:35
#13

Ja det har du rätt i, du kanska kan vinkla pumpen mot en kant eller glaset kanske?

Annons:
molam
2018-11-27 07:46
#14

#10 Shaize vilken Crazy mix 😕

Hur har det funkat egentligen?  förstår att du fått fel info av djuraffären, men vill bara delge i lite info, det är alldeles för litet för Scalarer, Eldstjärtar och Regnbågsfisken. Eldisarna vill och ska vara en och en kan funka 2 om man har en säker hona och en säker hane, men risk finnes att dom också börjar bråka, och Definitivt i det akvariumet, Scalarerna är väl relativt fredliga, men karet är för litet för dom med, och när de börjar växa så kommer dom bli missbildade (kommer få krokiga fenor). Regnbågen är ju stimfisk, men det har du förstått, men dom bör vara minst 6 och karet är för litet för 6 regbågsfiskar, så det funkar heller inte xD

Kampisen verkar du haft tur med om den funkar med alla dom fiskarna.

Men ett tips är att när du fått bukt med sjukdomen, uppgradera karet, eller sälj samtliga fiskar utom Kampisen (om den nu är snäll) och platysarna, annars kommer sjukdomarna bara fortsätta komma tyvärr, inte snällt emot fiskarna eller emot din plånbok i längden

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2018-11-27 11:23
#15

#10  Där har du problemet varför dina fiskar blir sjuka. Fel storlek på karet, fel mix på fiskar, och fel arter tillsammans. Ett under att inte allt har dött för dig.

*Eldstjärt ..Mins 200 liter, och de skall gå själva

*Scalare ..Minst 250 liter, ( Man kan diffa något på litervolymen om karet är tillräckligt högt) Unga scalarer mår dessutom bäst om de får vara i grupp.

*Kampfisk, kan vara med andra beroende på individen. Men jag brukar inte rekomendera att ha sällskap till kampisen.

*Regnbågsfisken (det du har är Melanotaenia praecox, en utpräglad stimfisk, som gärna vill gå i stora stim. Vissa andra arter räcker om man har i grupp eller harem)

*De enda du egentligen har tillräckligt stort akvarium för är ancistrusen och Platyn.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2018-11-27 15:35
#16

Jo har fått fel info av fiskhandlaren. Jag är rätt ny på akvarium men mån om att ta reda på. Jag har därför varje gång berättat hur stort det är och vilka invånare som passar med vilka. Sen ör det ju rejält irriterande då man kommit hem och själv börjat googla och ser man köpt helt fel. Senast fick jag hemköpt 4 tigerbarber som fiskgubben sa att passar med Kampfisk. Det funkade ju absolut inte så de fick flytta in i det andra akvariumet. Enligt honom är eldstjärtar stimfiskar och han ville jag skulle köpa 3 st. De bråkar inte och det har funkat förvånansvärt bra. Scalarna är en av var kön och håller tätt ihop, sätter rom här och där som blir uppäten. Kamfisken simmar lugnt runt, tror därför det är en hona. I nuläget har jag någon sorts harmoni i akvariumet och har bara ett till mindre. Ett framtida projekt blir ett större akvarium men inte just nu. Borde jag nu hålla regnbågsfisken i detta eller kan den bo i det mindre med tigerbarber och platys? Verkar inte som en toppenide att i nuläget köpa fler regnbågar…

Dagnykatt
2018-11-27 15:41
#17

Jag har i efterhand läst just om eldstjärtar och Scalare (har läst på om alla sorter) och att de behöver större yta och det fattar jag. Men detta är enda fiskhandlaren på 150 km och han vill inte ha tillbaka fisk han sålt (borde han ta tillbaka dem?) Bor på ett litet ställe och det finns väl ingen här runt som något akvarieintresse och möjlighet att ta emot fiskarna.

Xseros
2018-11-27 16:04
#18

Kolla med fiskakuten på FB. där brukar man kunna hitta någon


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2018-11-27 22:03
#19

#16 #17  Tyvärr är det ganska vanligt att handlarna inte bryr sig så mycket om just fisken, utan de ser bara inkommande pengar.

Du kan absolut inte tillföra mer fisk överhuvudtaget i ditt akvarium. Jag tycker att det är helt fel av handlaren att inte ta tillbaka fiskarna, sä'rskillt om du dessutom har berättat vilken storlek du har på karet.

Men eftersom det verkar, så är han/hon den enda på ganska många mils omkrets som säljer fisk, och då är det ganska lätt för honom att köra sitt eget race, han har ingen konkurrans.

Du kan också försöka lägga ut annons här på akvariefisk, det kan ju vara någon som kan ta hand om fiskarna du inte har plats för. Det beror dels på var i landet du bor, och vad det är för fiskar och pris såklart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: