Annons:
Etikettallmänt
Läst 643 ggr
Catlady91
11/26/18, 3:35 PM

Byta?

Förlåt för massor med inlägg, ska försöka skärpa mig.. Har hittat ett begagnat akvarium pp 110l, som jag funderar lite på att köpa. I väntan på att kunna köpa större. Men är det ”någon idé” att byta från 60l till 110l? Eller är det bättre att vänta tills jag kan köpa ett ännu större? Tänker köpa större inom 6-12 månader. Blev avrådd av mina föräldrar att köpa ett större sprillans nytt nu, eftersom jag har akvarium sedan september bara. De är lite rädda att mitt intresse kommer försvinna om ett tag..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
11/26/18, 4:11 PM
#1

110 är ju 50 liter mer än 60 liter, så jag tycker inte att det ärt onödigt direkt, men man måste ju även se till ekonomin, hur du har det med den :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
11/26/18, 4:50 PM
#2

Det är sällan problem med begagnade akvarier om de inte stått tomma under en längre tid. Ofta är de också billiga. Vad är planen om 6-12 månader, att byta till ett större igen eller att skaffa ett till och behålla det nuvarande? Det är ganska stor skillnad på vad man kan ha i 110 liter jämfört med 60 liter men om du tänker byta igen om 6 månader så tror jag inte att jag hade tagit kostnaden/arbetet.

Catlady91
11/26/18, 5:17 PM
#3

#1 Jag har råd att köpa det, och det vore kul med ett lite större redan nu. Frågan är bara om det är ett onödigt köp, eftersom jag planerar att köpa ett 240l inom ett år. Är det mindre jobb med 110l än med 60l? #2 Jag kommer ha bara ett kar, har för litet för att kunna ha flera akvarium

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Belzebubble
11/27/18, 8:10 AM
#4

Fundera lite över vilka fiskar du vill ha. Jag landade i massa guppys som säkert hade trivts med 100 liters. Sen fastnade jag för skalarer och då var jag glad att jag hade större akvarium… Jag fick min 240 liters för 500 kr inklusive ytterfilter. Jag hade hellre köpt det största jag får plats med och utgått ifrån det. :)

72mm
11/27/18, 10:39 AM
#5

Är du ny i hobbyn så byt och klabba så mycket du kan (eller får för dina päron) - det lär man sig mest på. 110 liters karet kan du väl alltid sälja vidare när du köper större. 

Hade det varit tvärt om, att du suktat efter ett nytt 100L fast du visste att du snart skulle skaffa än större, hade jag förstått mer oron.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Catlady91
11/27/18, 2:32 PM
#6

Jag kommer skaffa större inom 12 månader. Vad menar du med klabba? 😜

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
72mm
11/27/18, 2:40 PM
#7

Kladda, labba, dona, fixa, trixa, experimentera, ändra, sköta om, underhålla. Vad du vill…

Är inte akvariehobbyn rätt så kladdig? 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Catlady91
11/27/18, 7:31 PM
#8

Jaha okej! Hehe, då förstår jag :P

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
11/28/18, 8:07 PM
#9

Om jag ska byta akvarium, hur mycket av vattnet i detta akvarium ska jag flytta över till det nya? Kommer ha det nya där det gamla står, så det kommer nog bli ett stort projekt..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/28/18, 8:35 PM
#10

Du behöver inte flytta vatten. Det finns nästan inga bakterier i vattnet och därmed Ingen anledning att flytta vatten. Spara filtermaterialet från det lilla akvariet och använd det i det större. Det är där de flesta nitritnedbrytande bakterier finns.

Draken
11/29/18, 8:00 AM
#11

När du skall tömma det gamla akvariumet  för att få det nya på plats. Ta då ut filtret/ pumpen från det gamla och låt det vara igång i en hink/bytta med vatten, så bakterierna inte dör

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: