Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

Byta?

2018-11-26 15:35 #0 av: Kampfisk

Förlåt för massor med inlägg, ska försöka skärpa mig..
Har hittat ett begagnat akvarium pp 110l, som jag funderar lite på att köpa. I väntan på att kunna köpa större. Men är det ”någon idé” att byta från 60l till 110l? Eller är det bättre att vänta tills jag kan köpa ett ännu större? Tänker köpa större inom 6-12 månader. Blev avrådd av mina föräldrar att köpa ett större sprillans nytt nu, eftersom jag har akvarium sedan september bara. De är lite rädda att mitt intresse kommer försvinna om ett tag..

Anmäl
2018-11-26 16:11 #1 av: Rovfisk

110 är ju 50 liter mer än 60 liter, så jag tycker inte att det ärt onödigt direkt, men man måste ju även se till ekonomin, hur du har det med den :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2018-11-26 16:50 #2 av: PeG

Det är sällan problem med begagnade akvarier om de inte stått tomma under en längre tid. Ofta är de också billiga.

Vad är planen om 6-12 månader, att byta till ett större igen eller att skaffa ett till och behålla det nuvarande? Det är ganska stor skillnad på vad man kan ha i 110 liter jämfört med 60 liter men om du tänker byta igen om 6 månader så tror jag inte att jag hade tagit kostnaden/arbetet.

Anmäl
2018-11-26 17:17 #3 av: Kampfisk

#1 Jag har råd att köpa det, och det vore kul med ett lite större redan nu. Frågan är bara om det är ett onödigt köp, eftersom jag planerar att köpa ett 240l inom ett år. Är det mindre jobb med 110l än med 60l?

#2 Jag kommer ha bara ett kar, har för litet för att kunna ha flera akvarium

Anmäl
2018-11-27 08:10 #4 av: Belzebubble

Fundera lite över vilka fiskar du vill ha.
Jag landade i massa guppys som säkert hade trivts med 100 liters. Sen fastnade jag för skalarer och då var jag glad att jag hade större akvarium... Jag fick min 240 liters för 500 kr inklusive ytterfilter.

Jag hade hellre köpt det största jag får plats med och utgått ifrån det. :)

Anmäl
2018-11-27 10:39 #5 av: 72mm

Är du ny i hobbyn så byt och klabba så mycket du kan (eller får för dina päron) - det lär man sig mest på. 110 liters karet kan du väl alltid sälja vidare när du köper större. 

Hade det varit tvärt om, att du suktat efter ett nytt 100L fast du visste att du snart skulle skaffa än större, hade jag förstått mer oron. 

Anmäl
2018-11-27 14:32 #6 av: Kampfisk

Jag kommer skaffa större inom 12 månader. Vad menar du med klabba? 😜

Anmäl
2018-11-27 14:40 #7 av: 72mm

Kladda, labba, dona, fixa, trixa, experimentera, ändra, sköta om, underhålla. Vad du vill...

Är inte akvariehobbyn rätt så kladdig? Skämtar

Anmäl
2018-11-27 19:31 #8 av: Kampfisk

Jaha okej! Hehe, då förstår jag :P

Anmäl
2018-11-28 20:07 #9 av: Kampfisk

Om jag ska byta akvarium, hur mycket av vattnet i detta akvarium ska jag flytta över till det nya? Kommer ha det nya där det gamla står, så det kommer nog bli ett stort projekt..

Anmäl
2018-11-28 20:35 #10 av: PeG

Du behöver inte flytta vatten. Det finns nästan inga bakterier i vattnet och därmed
Ingen anledning att flytta vatten. Spara filtermaterialet från det lilla akvariet och använd det i det större. Det är där de flesta nitritnedbrytande bakterier finns.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.