Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 978 ggr
KarinP77
2018-11-22 20:52

Utöka invånarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har snart vårat dvärgguramipar Bosse och Gullan bott hos oss i en vecka. När är lämpligt att utöka akvariet med fler invånare? Har koll på värdena med stickprover. Vilka passar bäst med dvärgguramis egentligen? Karet är på 350 liter förresten. Tack på

Annons:
Sebastian0403
2018-11-22 21:12
#1

Om ca 3-4 veckor

KarinP77
2018-11-22 21:59
#2

Okej, tack Sebastian!

usvead
2018-11-23 05:46
#3

Jag har egentligen bara art-akvarier så vad som passar att kombinera med ert Dvärggurami par låter jag andra yttra sig om. T.ex. raichu här på forumet har bra koll på labyrintfiskar.

Vad det gäller testerna tycker jag ni hellre ska använda dropptester, de är generellt mer tillförlitliga. Är då värdena stabila kan ni nog introducera några få fiskar redan nu men som sagt invänta tips på lämpliga "sambos" till paret.

raichu
2018-11-23 12:41
#4

Det finns de som hävdar att guramier är parfiskar eller ska hållas i par, men det är felaktigt. Det som betecknar en parfisk är att de leker och vårdar ägg och yngel ihop, detta stämmer inte in på någon art av guramier med en möjlig art undantag och det ska vara Parasphaerichthys lineatus (världens minsta labyrintfisk som maxar 2 cm i längd). För att gå över till frågan som ställts, det finns väldigt många arter som fungerar utmärkt ihop med dvärgar. Små tetror, barber och malar är helt klart något du kan kolla in.

molam
2018-11-23 15:57
#5

#4 finns heller inget som säger att dom ska gå i grupp, vet många i min bekansskapskrets som fått problem med sina guramis när dom är mer än 2 vissa har definitivt haft för små akvarium, och det har man då påpekat, men många har haft bra rymliga kar.
Så det är dags för dig att inte hela tiden hävda att dom ska vara i grupp, har man tur kan det funka, har man otur har man lagt ut en hel massa pengar och sedan spolat ned det i toan.
MAn kan säga att det går att ha fler än två, men inte att dom SKA va mer än två

I övrigt så till TS finns det många fina tetror och övriga stimfiskar som passar fint med Gurami, mitt tips till dig är att kolla ut nån fisk du gillar, om det nu är tetra eller annan fisk, och sedan kan du fråga här om dom passar ihop =) på såvis väljer du själv och får tydliga svar istället för att du ska låta nån annan välja åt dig =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2018-11-24 09:56
#6

#0 Kolla med dropptester istället för stickor, stickorna är inte helt tillförlitliga. Dvärggurami går väl egentligen ihop med de flesta lugna fiskar, såvida de inte är såpass stora att guramin går in i munnen på dem.

Är akvariet så pass stort som 350 liter, så kan du intridusera en till sort redan nu, om värdena är bra. Kolla runt på olika sidor och kolla vilka fiskar du är mest sugen på, innan du käper några :)

#4 De KAN fungera i grupp, men det kan också gå åt skogen. De Gurami jag har haft, både dvärgar och övriga, har inte fungerat i grupp, och jag har haft dem i minimum 150 liter, men enda upp till 450 liter. Det fungerade inte heller i 450 liter att ha en grupp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
KarinP77
2018-11-24 11:21
#7

#5 Gör inget annat på dagarna än att googla fiskar 😁 tänkte väl mer att det fanns någon som hade Dvärggurami själv och kunde berätta vad deras går ihop med, sen förstår jag ju att det beror på karets storlek och sånt också. #6 Får inköpa dropptest istället då 👍🏻 Tack för svar

Upp till toppen
Annons: