Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 913 ggr
Sebastian0403
2018-11-22 10:13

Ett till ytterfilter?

Har ju ett 130 liters akvarium som går med ett jbl 902 Jag gillar alltid att gå overkill på filtret Så jag undrar om jag skulle kunna ha ett till ytterfilter har tänkt på 702 från jbl Men skulle det göra någon skillnad eller bara slöseri med pengar?

Annons:
PeG
2018-11-22 11:14
#1

Det beror på vad du tänker ha i akvariet. Ett större filter tillåter en större belastning dvs fler fiskar/snäckor eller andra invånare. Samtidigt finns förstås utrymmesmässiga begränsningar. Ett större filter har också oftast en kraftigare pump och för det därmed möjligt att skapa en kraftigare cirkulation på vattnet. Vissa fiskar och växter gillar eller tom kräver detta medans andra inte klarar av det.

[VSK]
2018-11-22 11:18
#2

Har ingen koll på detta JBL 902 men av ren nyfikenhet. Funkar inte det filtret menar du? 130 liter är ju inte speciellt mkt såvida man inte har massor med Ancistrus eller andra "skitglada" firrar. 

Vill du slippa köpa nya filter för ytterfiltret (kostar ju lite trots allt) så montera hellre på ett förfilter isf. Både lättare och billigare samt enklare att göra rent + att filtren i ytterfilter håller längre. 

Är novis men känns som du eldar för kråkorna med dubbla ytterfilter i det här fallet.

Draken
2018-11-22 11:52
#3

Jag har också överdimensionerade ytterfilter  med innerfilter som stödpumpar, i mina kar. Men då har jag riktiga skitgrisar i vissa, har scalarer och andra större sydamerikaner, samt stimfiskar i karen också, och då känner jag att jag måste ha större filter. Då belastningen blir större eftersom de växer till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
2018-11-22 12:04
#4

Aha okej, vad kan ett förfilter va?

Sebastian0403
2018-11-22 12:05
#5

Tex

[VSK]
2018-11-22 12:12
#6

#4

Förfilter är precis som det låter. Ett grovfilter som tar hand om det mesta men som är enkelt att byta/göra rent och som sitter före insuget på ytterfiltret. Då sparar man in pengar på ytterfiltrets filter. Har man innefilter så kan en tunn strumpa över filtret oxå räknas som förfilter. Jag testade detta förut men då med avklippta uttjänta strumpbyxor som frun hade tänkt att kasta. Vet inte exakt hur många cm jag klippte av från fotändan, men fördelen med strumpbyxa är ju att det är väldigt enkelt att anpassa genomströmningen genom att man kan dra upp/tänja ut strumpbyxan. 

Satte fast strumpdelen med gummisnoddar. 

Man ser rätt så bra på både strumpa och utvatten när det är dags att byta/göra rent strumpan. 

Både ekonomiskt samt snällare mot moder jord. Jag kollade upp och jag kunde iaf inte hitta att strumpbyxorna skulle innehålla nåt skadligt för fiskarna (men det kanske skiljer strumpa till strumpa -inte mitt område precis).

Annons:
Xseros
2018-11-22 13:59
#7

Kan ngn förklara vad ett inner ytter och förfilter är?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
2018-11-22 13:59
#8
Sebastian0403
2018-11-22 14:00
#9

Innerfilter är ett filter som är i akvariumet Och ytterfilter är ett stort filter utanför akvariumet Ett ytterfilter kan även va ett hang on back filter

kallepudas
2018-11-22 18:16
#10

väldigt sällan det skadar att överfiltrera karen.

Men som påpekats tidigare så vill ju vissa fiskar inte har för starka strömmar i karet men förutom det så filtrera på bara.

72mm
2018-11-23 10:26
#11

Vad som sällan nämns är att "filtret" är bara en (ibland ganska liten) del av den totala biologiska filterkapaciteten ett system har. Bara genom att sätta en svamp (förfilter) på intaget till ett litet ryggsäcks-filter (HOB) kan man dubbla ytan för de bakterier som man vill ha. 

Det är stor skillnad på en planterad tank med massa substrat (sand har extremt stor yta för bakterier att leva på) och en "bare bottom" helt utan inredning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2018-11-23 10:29
#12

#11

Sant.

Därför så brukar jag aldrig städa karet och göra rent filtret samtidigt pga alla nyttiga bakterier som finns i karets sand/grus och filter.

Draken
2018-11-24 11:01
#13

Gör heller inte rent akvariumet och filtren samtidigt. De mindre innerfiltren, brukar jag behöva rensa i samband med vattenbyten, men då kramar jag ur filtret i akvariumet och låter ytterfiltret ta in de bakteriena, sen kan jag göra rent innerfiltret vid behov.

Sanden gör jag sällan och aldrig ren. Det kan hända, ibland, att jag måste gå över med slamsugen, men det är endast om stormalarna har varit i farten och sandsnäckorna inte har hunnit ta rätt på avfallet ;) Slamsuger aldrig i sanden, utan bara ovanför.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[VSK]
2018-11-24 11:12
#14

Har ju två kar men intresset för dessa är på ganska låg nivå just nu men det beror på hälsoskäl från min sida, men ville haka på Rovfisk #13 gällande göra rent innefilters filtermaterial. Istället för att krama ur filtermaterialet i karet så kan man fylla på hinkar med lite akvarievatten och krama ur. På så sätt så behåller man de goda bakterierna men slipper skräp i karet som kan sätta igen filtret/n snabbare.

Har ju en sån där slamsug/vattenpåfyllning som man kopplar till vattenkran och den rekommenderas starkt för de som inte har sån. Beror väl lite på storlek på kar samt hur långt man har till avlopp/kran (och hälsa). 

Har en del Ancistrus i mitt "stora" kar och de är experter på att skita ned. Fick faktiskt yngel av Ancistrus men antingen så gömmer de sig väldigt bra eller så blev de uppätna. Såg bara ett enda yngel men hann inte på. 

Mitt yngelkar i datorrummet är lättskött som tusan (som tur är) 🙂

Draken
2018-11-25 11:19
#15

Huvudfiltren är ganska stora i mina kar, så det är ingen risk att de sätts igen efter att jag kramat ur stödfiltren i karen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2018-11-25 11:21
#16

#15

Det känns som jag står bredvid ett höghus och tittar uppåt nu 😃

Draken
2018-11-25 11:38
#17

😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2018-11-25 11:45
#18

😛

😃

Upp till toppen
Annons: