Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1729 ggr
Naddn
11/20/18, 12:24 PM

Vilka fiskar passar ihop?

Hejsan! Jag har ett 250liters akvarium med en massa olika arter i och önskar få hjälp med vilka jag borde satsa på och inte. Jag har tidigare skrivit om vilka arter jag haft och fått veta att vissa absolut inte ska vara tillsammans pga var de kommer ifrån osv, jag är en nybörjare på detta och har bara frågat personalen på djuraffären så har inte haft någon aning om det tyvärr.. Därför behöver jag inte höra några kommentarer om detta utan mer vad ni skulle göra och vilka fiskar ni skulle satsa på att ha tillsammans. Det jag vill ha är fiskar med mycket fart och fläkt, helst fiskar med mycket färger och även fiskar med lite storlek blandat med ett större stim kanske. I mitt akvarium har jag en hel del storbladade växter, blästersand från jula, en liten rot, ett stort "vrak", en liten "tunnel" och syresten. De fiskar jag har just nu är: Två stycken zebraciklider Fyra stycken regnbågsfiskar Två stycken palettciklider Tre stycken sorgmanteltetror En sajicaciklid Två stycken odessabarber Två stycken "dammsugare" malar Som sagt, jag vet nu att alla inte hör ihop så behöver inte få några elaka kommentarer om detta utan önskar bara er hjälp och kunskap. Tack på förhand!

Annons:
Xseros
11/20/18, 12:51 PM
#1

Många av de fiskarna är jag inte bra på men 1. Lita inte på vad en djuraffär säger 2. Skaffa fler odessabarber och sorgmanteltetror 3. Är inte zebraciklider malawi? De ska ha artakvarium och ett mycket högre pH än de andra


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

PeG
11/20/18, 1:01 PM
#2

Zebracikliderna är amerikaner. Blir oftast 15-20 cm i akvarium om jag minns rätt. Snygga och roliga fiskar som förökar sig snabbare än guppys. Jag tror att du behöver bestämma dig för vilka du gillar bäst så kan vi sedan ge råd om vilka som passar med dessa. Stimfiskarna vill som sagt vara fler om du satsar på dem.

Naddn