Annons:
Etiketttetror
Läst 1250 ggr
tess03_
2018-11-19 18:57

En tråd om mina tetror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag bara undrar om det går att se för er som är mer kunniga på allt om fiskar typ om min ena Rödmunstetra är sjuk? Den har en liten bula framför ryggfenan och den ser mager ut. Vad är det för sjukdom om det nu är så den är sjuk? Går det att se trots lite svårt att ta bra bilder på honom/henne? :p

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Annons:
Xseros
2018-11-19 21:20
#1

kan magerheten bro på undergödning? är inte så bra på varken sjukdomar eller tetror, så det är min första tanke på magerheten


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

PeG
2018-11-19 21:59
#2

Parasiter som tex maskar kan ge magra fiskar. Ett antal andra sjukdomar, dåliga vattenvärden och en hel del annat ger förstås också magra fiskar men som en följdeffekt av att fisken inte mår bra. Om bulan är normal eller inte ver jag inte.

Draken
2018-11-21 10:03
#3

Svårt att se på bilden, så det går inte att avgöra huruvida det är en tumör, parasitangrepp eller liknande.

Men den är väldigt mager, så jag skulle gissa på nån parasit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tess03_
2018-12-02 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Nytt, begagnat akvarium som jag bara behövde betala bensin pengar för, Så kom billigt undan :) snäll dam som levererade det till mig, Men hon skulle ändå inom Tyringe så. Men vilket fall som; tetrorna simmar runt mer än i kuben så dem verkar trivas bättre :) "kuben" läcker så ska försöka få sålt det till nån händig person. Vad tycker ni? :)

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2018-12-03 08:39
#5

Hur stort är karet ? det ser lite litet ut för Rödmunsteran, så där kan du ju ha ett problem. Sen litar jag inte alls på svart grus/sand. Har haft det i ett av mina kar, alla snäckor dog, och även några fiskar.

Den svarta sanden/gruset, kan tydligen innehålla gifter som utsöndras över tid, som inte är nyttigt för fiskarna eller räkor/snäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tess03_
2018-12-04 09:48
#6

50 eller 60 på längden. Hellre ha ett avlångt akvarium till ett stim än en kub jag hade förut till dem pga att jag hade kampfisken ensam i kuben innan jag avlivade honom. Nu trivs dem bättre då dem kan simma fram och tillbaka istället för att simma på höjden bara. "Kuben " ska säljas eller slängas pga läckage jag inte lyckas reparera. Gruset har inte varit ett problem hittills och det har jag haft i ca 5 månader nu.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Annons:
tess03_
2018-12-29 09:49
#7

Varför får "tjockisen" sånna ryck som att helt plötsligt simma som om den har eld i baken? Och sen simmar den lite lutande också ibland. Den ser gravid ut men är det det eller är detta en sjukdom jag har att göra med?

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

tess03_
2018-12-29 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Skärmdumpar på zebran som simmar med eld i baken ibland och ibland lite lutande.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

Draken
2019-01-01 12:15
#9

#7 har du kollat vattenvärdena ? Kolla även amoniak.

På sättet den beter sig, så är min första gissning att det kan vara förgiftningssymptom.

Vet inte mycket om zebrafiskar, så jag törs inte säga huruvida det är normalt beteende eller inte .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: