Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1101 ggr
Simon123
2018-11-19 18:33

HJÄLP!

Kan man ha en Kampfisk ihop med Svärdbärare??

Annons:
Sebastian0403
2018-11-19 19:14
#1

Nej, om det är en kampfiskhane så är det stor risk att han dödar dom pga att han kommer tro att det är en annan kampfiskhane Men om det är en kampfiskhona borde det dunka

molam
2018-11-19 19:58
#2

Kamphanar ska helst gå själv, vänder sig lätt emot allt du har i karet =) Honor funkar OFTAST med andra fiskar, inte alltid dock =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
2018-11-19 20:58
#3

#1 Du har rätt och fel i det du säger.

Ja, kombinationen är urusel och det är för att svärdbärarna troligen kommer att gå efter hanens fenor och inte för att han på något sätt kommer att tro att det är andra hanar utav samma art.

Sebastian0403
2018-11-19 21:21
#4

Jaha, men som man säger man lär sig av att ha fel :)

Draken
2018-11-21 10:00
#5

Kampfisk trivs bäst ensam. Så jag skulle inte rekomendera något annat än snäckor med en hanne. Snäckor för att hålla efter alger och som "städare"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-11-21 19:17
#6

#5 Trivs bäst själv håller jag inte ett dugg med om, det beror på sällskapet samt akvariets storlek.

Däremot så är ju tex Svärdbärare helt fel sällskap.

Annons:
Draken
2018-11-22 10:57
#7

Var man än läser och kollar på Kampfisk hannarna, så står det att man bör hålla dem ensamma.

Jag har haft Kampfisk till och från, honorna har fungerat bra i sällskapskar, flera stycken åt gången, även fast det har varit tjafs imellan dem ibland.

Hannarna har jag aldrig varit med om att de kan ha sällskap i karen, oavsett vad jag har försökt med, även snäckor med långa antenner och räkor, så har det slutat med masslakt av de andra fiskarna, eller så har kampfisken blivit av med fenorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-11-22 19:19
#8

#7 Samma källor som säger att kamphanar bör/ska hållas ensamma säger också ofta att de ska ha 28-30 grader samt att de lever ensamma i små pölar, bägge de påståendena är felaktiga.

En Kampfisk bör hållas i 24-27 grader och de lever i floder, på risfält och i sumpmarker, de påträffas bara i små pölar under torrperioden och varit oförmögna att ta sig därifrån.

Okej, om vi utgår från dina erfarenheter.

Hur stort har du haft när du testat sällskap och vad har sällskapet bestått av?

Du behöver inte säga exakt alla de gångerna men kanske ge 3 exempel. 👍

Draken
2018-11-24 11:06
#9

#8

50 liter : Kampfiskhanne och Endlers guppy (detta var i slutet på 90 talet nångång).

54 liter : Kampfiskhanne och Guldtetra. 

63 liter : Kampfiskhanne och Neontetra, samt äppelsnäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2018-11-24 12:54
#10

#9 Guld och Neontetra i så små akvarier med Kampfisk är dömt att misslyckas då hans fenor lär hamna i vägen vid fodring. 🙂

I fallet med guppyna vad blev utgången där?

Draken
2018-11-25 11:23
#11

Guldtetrorna blev slaktade av kampfisken, men neontetrorna tuggade i sig fenorna på Kampfisken.

Kampfisken "slog ihjäl" Guppyna, på 3 dagar hade han tagit alla 5 som jag hade i karet.

Detta är alltså vid tre olika tillfälen, och med 3 olika kampfiskhannar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2018-11-25 15:20
#12

Jag har min Kampfisk med olika typer av fiskar. Sorgmanteltetra, Kardinaltetra och Panda pansarmal. Det går hur bra som helst! Min kampis är otroligt snäll mot alla. Det är snarare sorgmanteltetrorna som är elak emot kardinalerna. Upptäckte tidigare i veckan en Sorgmanteltetra som åt upp stjärtfenan på en Kardinaltetra. Men min kampis bråkar inte med någon, och ingen bråkar med honom. Han brukar visa alla nya kompisar att han bestämmer i början. Visa upp fenorna, kanske jaga dom i fem minuter om ens det. Han visar tydligt att han är kung i karet, sen är det inga problem. Han verkar leka med sorgmanteltetrorna, då de jagar varann korta stunder. Ser ut som att de leker kull. De biter inte varann, utan simmar bara efter varann snabbt ett tag. Men jag har absolut inga problem i mitt kar, så jag förstår inte varför kampfiskar ska hållas ensamma.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2018-11-25 19:36
#13

#12 man kan ha tur och få en kamphanne som fungerar med andra fiskar. Den turen har inte jag haft, så jag brukar inte rekommendera att man har andra fiskar med kampfisken.

Sen vad andra väljer att prova på är ju upp till dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Drakellen
2018-11-26 00:21
#14

Min lilla Nisse var en sån kampis som funkade med alla. Han var hur änglasnäll som helst, men det funkade inte ändå. Tetrorna knaprade i sig hans fenor så han fick tillslut ett 30-liters som ungkarlslya istället.  Det var den enda lösningen som funkade i slutändan

Belzebubble
2018-11-26 10:28
#15

Det är väl ofta det som är problemet också. Kampfiskar är rätt så fredliga bortsett från sin egen art, men deras fenor är ofta lockande för övriga invånare…

Upp till toppen
Annons: