Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 760 ggr
Aquarious
11/19/18, 12:37 AM

Snäckorna minskar i antal?

Hej! Har ett kar med räkor och efter ett växtköp började det komma snäckor. Tyckte först inte om dem men köpte efter ett tag dvärgkulfiskar som jag har i ett annat kar och ibland matar med snäckor. Nu börjar snäckorna minska i antal och förökar sig inte alls lika bra som innan? Jag gör vattenbyten emellanåt och matar, men har nu sett att jag antagligen fått små vita maskar också?! Kan de äta upp snäckorna? Tycker det verkar lite konstigt!

Annons:
Draken
11/19/18, 8:02 AM
#1

De små vita maskarna kan vara nematoder, och de ger sig på både snäckor och räkor. De otrotade nästan mina äpplen får nåt år sedan, och mina räkor minskade också kraftigt i antal.

Macropoder och även Guppy kan äta dessa maskar, annars så finns det medel mot dem, fast varken snäckor eller räkor gillar det medlet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aquarious
11/19/18, 12:31 PM
#2

Ok, så då är väl det enda att försöka rädda dem jag vill ha kvar och byta både vatten och sand? Har Werners regnbågsfisk i samma men de verkar inte tycka om maskarna.

Aquarious
11/20/18, 1:00 AM
#3

Tror det är planaria jag har fått besök av! Får väl flytta på fiskar, snäckor och räkor och kanske släppa ner mina kulfiskar?

Upp till toppen
Annons: