Annons:
Etikettallmänt
Läst 1589 ggr
Catlady91
11/15/18, 1:05 PM

Byta akvarium

Hej! Har nu hittat ett akvarium som jag funderar på att köpa. Det är ett begagnat 180l juwel rio, ett år gammalt, för 1500kr 😊 duger åt mig tills jag hittat något ”bättre”. Min fråga är då, om jag köper detta akvarium, hur gör jag för att flytta över mina fiskar och växter på ett säkert och bra sätt? Är det något som måste göras under en period på några dagar/veckor, eller kan det göras direkt? Vill göra det så det är bäst för fiskarna

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Xseros
11/15/18, 2:11 PM
#1

Ett tips är väl att inte rensa filtret om du använder samma. Då sparar du bakterier så du kan starta igång snabbare


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Catlady91
11/15/18, 2:25 PM
#2

Nej, det är ett annat filter som medföljer

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

lydisleon
11/15/18, 2:32 PM
#3

När jag bytte upp mig, från 63 l  till 222 l, så lät jag fiskar och växter "mellanlanda" i en plastbytta medan jag gjorde i ordning det nya karet. Jag behöll också all gammal filtermedia och lät pumpen vara igång i plastbyttan, så att bakteriekulturen hölls vid liv. 

Det tog mig kanske en halv dag att fixa allting, och när jag var klar släppte jag bara ner fiskarna. Det gick jättebra och ingen av fiskarna verkade ta skada av stresspåslaget.

Catlady91
11/15/18, 2:45 PM
#4

#3 hur mycket av vattnet för gamla akvariumet tog du med till nya?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/15/18, 9:49 PM
#5

Du kan köra två filter i nya akvariet en tid dvs det nya som har tillräcklig kapacitet och det gamla för att föra över bakterierna. Det är väldigt få bakterier i vattnet så jag är tveksam till om det faktiskt har någon effekt att flytta vatten.

lydisleon
11/15/18, 10:08 PM
#6

#4 Ingenting, men som sagt så  flyttade jag över allt filtermaterial från den gamla pumpen till den nya. Det är ju främst där som bakterierna finns, som #5 sa så har nog inte flyttning av  vatten någon effekt alls.

Annons:
Draken
11/16/18, 8:41 AM
#7

Flytta allt på en gång, he i sanden, plantera växterna och fyll på vatten. Låt det gamla filtret vara igång medans du fixar iordning, och låt det gå paralellt med det nya filtret.

Vatten behöver du inte flytta med, det gör varken till eller från.

Använd gärna snabbväxande växter, mata mycket sparsamt eller inte alls de första dagarna. Håll koll på Nitrithalten.

Läs gärna artikeln också, den kan hjälpa dig ganska mycket :)

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?articles-2

Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/17/18, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Blev tyvärr inget nytt akvarium denna gång, det hann säljas :( men det blev nytt i mitt akvarium idag 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Xseros
11/17/18, 6:27 PM
#9

Ser mycket bättre ut!


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Catlady91
11/17/18, 8:20 PM
#10

Tack, det tycker jag också 😊 kan sitta och titta på akvariet i timmar! Framförallt eftersom alla fiskar undersöker sitt nya hem, vilket är roligt att se 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
11/18/18, 11:33 AM
#11

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: