Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1500 ggr
Draken
2018-11-15 10:34

C.cotti. Håll koll

Den fruktade blodmasken (Cammalanus Cotti) har börjat visa sin fula nuna i våra akvarium igen.

Än så länge har jag bara hört och sett om fall i södra Stockholmstrakten, men den sprider sig snabbt och är fruktansvärt smittsam.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/596264e3ce12c409cf000535-camallanus-cotti?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2018-11-15 11:02
#1

Hua! Bra att veta så man kan vidta extra säkerhetsåtgärder när jag väl ska införskaffa nya fiskar igen (när hallakvariet är färdigfixat) eftersom jag ju brukar skaffa fisk i Stockholmsområdet (även om det är mer nordvästra delen, men sen brukar väl de flesta fiskar i affärer komma från samma grossister).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2018-11-15 12:55
#2

Ja, nu gäller det att ha karantänakvarium om man skall köpa nytt. Inkubationstiden är ju också ganska lång (har för mig att det kunde visa sig efter 2-3 veckor tom)

Fast jag kommer förmodligen  inte köpa nytt nu, inte förn utbrottet återigen är tillbakaslaget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Xseros
2018-11-15 14:13
#3

Har hört om denna tidigare på detta forumet men haft turen att inte råka ut för den. Hur vet jag om jag har den och hur botar jag fisken?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

EbbaBeda
2018-11-15 14:52
#4

Gäller detta butiks- eller privatköpt fisk`?

Xseros
2018-11-15 15:32
#5

Troligtvis båda. Men högre risk för butiker


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Catlady91
2018-11-15 15:44
#7

Får man fråga hur du fick det? Köpte du något i affären? Funderar på att köpa nya växter, och vi verkar handla från samma ställe.. Slåss redan mot cyano, vill inte få mer skit 😐

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Xseros
2018-11-15 17:43
#8

Tror inte växter är problem då de lever i fiskars magar


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
2018-11-15 17:50
#9

Märker nu att det är fel. ignorera #8


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2018-11-16 08:32
#10

C.cotti kan kan få både  från privatpersoner och från butik. Jag tror inte den följer med växter, men det vågar jag inte gå ed på. Håvar och andra utstyr som man använder i karen kan den följa med, så det finns risk att den även följer med växter.

Man upptäcker det oftast när det kan vara försent för många fiskar. man ser att det sticker ut röda "sytrådar" från analen på fiskarna.

Läs gärna artikeln som finns på första sidan på siten, där står det utförligt om både sjukdomen, hur den påverkar fiskarna, bild på hur man ser dem etc.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/596264e3ce12c409cf000535-camallanus-cotti?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: