Annons:
Etikettalger
Läst 2531 ggr
Catlady91
2018-11-14 15:11

Så jävla less

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sånt här får en att vilja lägga ner allt vad akvarium heter 😭

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
2018-11-14 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Catlady91
2018-11-14 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Lizelda
2018-11-14 15:36
#3

Mörklägg!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Catlady91
2018-11-14 17:02
#4

Håller på med en kur, är inne på tredje veckan av fyra. Chefen på djuraffären sa att det är det enda som hjälper mot cyano. Men frågan är om allt verkligen är cyano..?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2018-11-14 19:27
#5

Mörkläggning hjälper mot cyano och även mot övriga alger. Jag försöker undvika kemikalier. 3-4 dagar komplett mörker och upprepa vid behov. Se bara till att fiskarna får äta ordentligt mellan.

Lizelda
2018-11-14 19:28
#6

#4 Va? Har du blivit rekommenderad att mörklägga i fyra veckor? Det handlar vanligtvis om ett par dagar?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Catlady91
2018-11-14 20:03
#7

#5 det är många som säger mörklägg, men eftersom jag håller på med en kur nu så kanske der är bäst att slutföra den? #6 nej nej, ska hålla på med medlet i fyra veckor.. Denna vecka är vecka 3 av 4..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2018-11-14 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kör med denna. Chefen för djuraffären jag handlar hos sa att detta är det enda som hjälper mot cyano. Ska hålla i lite av detta en gång i veckan i fyra veckor, och är inne på tredje veckan nu

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
2018-11-14 20:07
#9

Jag hade slutfört den och om det inte funkade skulle jag mörklägga

Catlady91
2018-11-14 20:08
#10

#9 mörklägga 3-4 dagar, sen vattenbyte?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2018-11-14 20:11
#11

Medlet hjälper inte. Jag har provat i flera omgångar för länge sedan och det hjälper inte.

Plocka bort allt du kan för hand. Öka vattenflödet, gör det riktigt strömt. Cyano gillar stilla vatten. Lista ut varför du får det. Detta sätt är det som hjälper på sikt. Medel kan om du har tur ta bort den för stunden men rättar man inte till problemen kommer det bara tillbaks igen. Det är ett elände och tar tid så det gäller att vara mer envis än cyanon så kommer den att försvinna. Lycka till!

Catlady91
2018-11-14 20:27
#12

Gud, nu får jag olika tips på hur jag ska göra.. Akvariumet är relativt nystartat(1sep, fiskar sedan 6-7sep), kan det bero på det? Har så mycket vattenflöde jag kan med den pump jag har

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

oh-la
2018-11-14 20:44
#13

Jag säger som alla andra, mörklägg. Det du har är cyano, som ju inte är en alg utan en bakterie som använder sig av fotosyntes. Det gör att den är beroende av ljus. Släcker man ner akvariet släpper den från där den sitter för att försöka hitta nya platser med ljus. Den filtreras då bort och dör. Mörklägg några dagar och upprepa eventuellt. Köp fler levande växter när du är färdig med mörkläggning, gärna snabbväxande. Minska ljustimmarna om du har fler än 8h per dygn. Se över filtrering beroende på hur mycket fisk du har, ofta är filtrering alldeles för liten.

Annons:
Catlady91
2018-11-14 20:57
#14

#13 Har 8h ljustid. Tänkte köpa mer växter, men då avrådde djuraffären mig oxh sa åt mig att köpa medlet istället..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

oh-la
2018-11-14 21:39
#15

#14, vilket fantastiskt dumt råd av djuraffären… Fast dom tjänar väl mer på att du köper medel och kör i 4 veckor än mörklägget 3 dagar och köper lite levande växter… Har kikat lite på bilder på ditt akvarium, och det ser mest ut som plastdekorationer till ganska mycket fisk i ett ganska litet akvarium? Oftast har dessa akvarium alldeles för liten filterkapacitet för att kunna ta hand om allt skit. Man kan ha växtlösa akvarier, jag har själv haft det, men då måste man kompensera på annat vis. Det är riktigt svåra akvarier. Resultatet av inga växter, för lite filter och lite för mycket fisk är övergödning och gifter i vattnet, tyvärr. Övergödning ger alger och cyano. Stoppar du ner växter i akvariet istället, och då gärna snabbväxande sådan a som kräver näring, konkurrerar dom ut algerna. Viktigt att tänka på är också att cyano, som sagt, är en bakterie. För att medlet ska fungera måste det vara styggt mot just bakterier. Hela filtret är fullt av bakterier som är helt nödvändiga för att akvariet ska kunna fungera… Om jag vore du skulle jag skippa medlet. Har du hållit på i 3 veckor och det fortfarande ser ut så kommer det inte fungera. Risken är bara att medlet ställer till det för resten av akvariet. Mörklägget, gör vattenburen och byt ut plastväxter mot riktiga.

Belzebubble
2018-11-14 22:39
#16

Blev precis av med det. Försökte mörklägga först, det funkade inte. Tog sen bort växterna som var värst drabbade, sen rensade så mycket jag kunde för hand utan att plocka bort allt och vände upp och ner på sanden. Sen mörklägga i 3-4 dagar. Nu har jag varit en vecka utan några minsta lilla tecken på återkomst! Nästa steg hade varit att koka allt och sen mörklägga, hoppas jag slipper det. Och juste, jag satte på pumpen igen så det blev cirkulation i akvariet.

Maleficum
2018-11-15 00:48
#17

En superväxt att skaffa är hornsärv! Den avger nämligen ett naturligt ämne som cyanobakterier inte gillar (plus att den växer fort och älskar näringsrikt vatten ;)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PeG
2018-11-15 06:18
#18

När du mörklägger se till att det blir riktigt mörkt dvs släck inte bara lampan utan täck över akvariet med något. Svarta sopsäckar, en filt eller något annat fungerar.

Catlady91
2018-11-15 08:01
#19

Riktigt bra tips, tack så mycket allihop! Ska ta mig till djuraffären och se om de har denna växt, och följa ert råd 😊 Hoppas det hjälper! Har redan hitta något att lägga över akvariet. Vad är bättre för att mörklägga, än en mörkläggningsgardin? 😉

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2018-11-15 08:15
#20

En mörkläggningsgardin fungerar om du på något sätt får den att täcka akvariet elle mörklägger du hela rummet? Jag har kört fasttejpade svarta sopsäckar men det var på ett 375 liters i vardagsrummet vilket begränsade alternativen. Som tur är har jag bara haft cyano en gång och det var när det akvariet var relativt nystartat.

Annons:
Catlady91
2018-11-15 08:48
#21

#20 tänkte täcka akvariumet med gardinen 😊 vill gärna hal inte ljust i rummet

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2018-11-15 09:07
#22

Ska som sagt fungera om du lyckas få akvarier täckt.

Draken
2018-11-15 13:06
#23

Jag kommer ge samma råd som flera andra, med total mörkläggning.

Jag har haft Cyano i hörnakvartiumet för knappt ett år sedan, jag gjorde som jag blev rekomenderat, bl.a här inne, och mörklade karet fullständigt i 4 dagar. All cyano var borta, och har inte kommit tillbaka efter det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2018-11-15 13:11
#24

#23 har hittat ett akvarium, begagnat, som jag funderar på att köpa. Så det kommer ju lösa problemet, hoppas jag! Har gjort ett nytt inlägg om det, med lite frågor 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2018-11-15 15:17
#25

Har hört att man slipper alger om man har sand istället för grus, stämmer det? Funderar som sagt på nytt akvarium, och funderar då på att byta till sand. Antingen från jula eller Biltema.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
2018-11-15 15:27
#26

Nej det stämmer inte

Catlady91
2018-11-15 15:29
#27

Ok, hur ska jag göra för att minimera risken att få cyano igen i nya?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Sebastian0403
2018-11-15 15:40
#28

Höja vattenflödet på pumpen och så kommet nästan alltid cyano i nystartade akvarium men jag lyckade undgå det med tur :) Men höj vattenflödet på pumpen och så hänger du ut kommer det så mörklägg akvariumet så borde det försvinna :)

Catlady91
2018-11-15 15:42
#29

Har på högsta nivån pumpen, kan inte få mer flöde.. Tänkte mer på nya akvariumet. Hur kan jag förhindra att få cyano? Nån speciell fisk/räka/snäcka som kan hjälpa till? Nån växt som är bra?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
2018-11-15 15:46
#30

Att ha många snabbväxande växter som kräver mycket näring brukar alltid hjälpa mot nästan alla alger Och jag tror siamesisk algätare äter cyano? Inte helt säker

Xseros
2018-11-15 17:53
#31

Tror inte det. De är bättre på tofsalger. Våra black mollys åt dem när hon hade cyano i akvariet konstigt nog…


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Catlady91
2018-11-15 19:33
#32

Hur är det om jag köper växter som jag planterar och sedan mörklägger samma dag? Dör växterna då, eller hjälper de till att ta bort eländet? Funderade nämligen på att köpa växter imorgon, och mörklägga över helgen. Är det en dålig idé? Ska jag mörklägga först, sen köpa växter?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
2018-11-15 20:00
#33

Ja, mörklägg först och sen köp växter

Draken
2018-11-16 07:59
#34

#25  Bottensubstratet har ingenting med cyano att göra. Jag har sand i alla mina kar, och jag har sällan och aldrig haft cyano i mina kar. Dock, tycker jag iaf, att det är snyggare med sand i karen, och växterna trivs bättre i sand än i grus.

#28 Det stämmer inte, det kommer inte nästan alltid cyano inystartade kar. Cyano är en bakterie som utvecklas över tid. 2 ggr. under min akvariekarriär (drygt 30 år) har jag haft Cyano, en gång i slutet på 1990 talet och en gång för knappt ett år sedan.

#32 Om du vill försöka få ordning på det akvarium du har, så gör som du tänkte, köp växter plantera dem och mörklägg sedan i ett par dagar. Växter som är jättebra när man har problem med cyano är Hornsärv, vattenpest och även gälgräs. Gälgräs och vattenpest brukar de flesta butiker oftast ha hemma. Hornsärven kan vara lite knivigare att få tag på. Har faktiskt inte sett den i butik på ett par år, däremot så finns det privatpersoner som har hur mycket som helst i sina akvarium ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
PeG
2018-11-16 08:58
#35

Jag har haft cyano en gång och har haft akvarier i varierande storlekar och antal under en massa år. Det måste ha varit 15-20 år sedan det hände.

Catlady91
2018-11-16 19:14
#36

Imorgon byter jag ut bottenmaterial till sand från biltema, som jag var och köpte idag. Ska slänga all grus jag har i akvariet, och göra en nystart. På rekommendation från en som hållit på med akvarium i 30 år. Förhoppningsvis får jag hjälp av en akvariekunnig vän, annars står jag nog ensam… Ska bli intressant att se skillnaden mellan grus och sand. Men nu får jag äntligen sand, som jag egentligen velat ha sedan dag 1! 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2018-11-16 19:24
#37

Har förlorat tre ottosar sedan jag började med kuren mot cyano, och fick höra idag att de nog dött pga medlet.. Så därför kör vi en radikal lösning. Många här är säkert emot detta helt.. Men jag slår två flugor i en smäll. Är medveten om att jag kan förlora fiskar på detta sätt..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2018-11-16 21:03
#38

Att slänga gruset och vattnet ska inte göra någon skillnad för fiskarna. Om du vill spara lite nyttiga bakterier så spara filtermaterialet. Mitt förslag är att du fortfarande mörklägger direkt efter bytet och då låter bli att mata.

Catlady91
2018-11-16 22:07
#39

Då jag byter allt vatten och rengör filtret så kan det drabba fiskarna. Har därför köpt SafeStart, för att minimera risken

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2018-11-16 22:30
#40

Ok, lycka till

Catlady91
2018-11-17 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Före och efter 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Sebastian0403
2018-11-17 15:40
#42

Snyggt :)

Catlady91
2018-11-17 15:44
#43

Tack 😊 fick hjälp av en akvariekunnig vän 😊 fick stenarna av honom 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
2018-11-17 18:55
#44

Då säger jag, lycka till och hoppas du undviker cyano nu :)

Catlady91
2018-11-17 20:23
#45

Det hoppas verkligen jag också! Vill inte ha den där skiten! Men jag har tagit bort samtliga plastgrejer från akvariet, bytt till sand och har två stenar som tydligen tillför syre 😊 ska utöka med mer växter när jag hittar några jag gillar 😊 någon som har tips på växter?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sebastian0403
2018-11-17 20:31
#46

I mitt akvarium har jag mest Echinodorus bleheri Vilket jag tycker blir jättesnyggt när dom har fått växt och varit i akvariumet ett tag :)

Draken
2018-11-18 11:34
#47

Vilken skillnad :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2018-11-18 14:02
#48

#47 eller hur? 😃 jag är så jävla nöjd! Tyvärr har två fiskar dött för mig, innan jag gjorde omstart. Två kardinaltetror och min Ancistrus ☹️

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Omorika
2019-01-04 22:17
#49

Har inte läst hela tråden men jag brukar få en period cyano vid uppstart av mina low tech kar. Det har gått över efter en period när allt cyklat in. Den gången det inte gjorde det hade jag förgamlat lysrör. Cyanon kan konkurera ut växter om lysrören har blivit gammalt byter man då är det som om cyanon bränsbort och växterna tar fart igen. De tips du fått om snabbväxande växter är bra i kombination med bra ljus.

PeG
2019-01-05 09:41
#50

Anledningen att nya eller gamla lysrör spelar roll är att kvaliteten på ljuset förändras när lysrör åldras. Växter är normalt sett mer känsliga för ljuskvalitet än alger/cyano och gynnas därför av god ljuskvalitet. När växterna gynnas så konkurrerar se ut algerna/cyano genom att ta upp näring ur vattnet.

Draken
2019-01-05 13:40
#51

#48 Jag hoppas att du slipper mer problem nu.

Skulle det visa sig att cyanon börjar blossa upp igen, ta bort det du kan manuellt och rikta utblåset ner mot stället där det blossar upp. Cyano gillar inte cirkulation.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-01-15 17:56
#52

Har ett akvarium på 250L nu som jag haft snart en månad 😊 än så länge ser jag inga alger alls!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-01-16 07:11
#53

Hoppas du slipper alger i det karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: